Denník N

Najviac sa preceňujú ľudia s povrchnými znalosťami vedy. Platí Dunningov-Krugerov efekt?

lustračné foto – Adobe Stock
lustračné foto – Adobe Stock

Ľudia s povrchnými vedeckými znalosťami sa v najväčšej miere preceňujú a žijú v ilúzii, že sú expertmi na veci, ktorým v skutočnosti nerozumejú. Čo to znamená pre Dunningov-Krugerov efekt alebo pre popularizáciu vedy? Prispievajú zjednodušujúce články o vede k budovaniu spoločnosti sebavedomých ignorantov?

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Písať o vede je ako plávať medzi Skyllou a Charybdou.

Podobne ako tieto morské príšery ohrozovali z každej strany úžiny starogréckych námorníkov, aj pri popularizácii vedy hrozí na jednej strane riziko nadmernej odbornosti, zatiaľ čo na tej druhej prílišného zjednodušenia.

Je napríklad vhodné označiť kvarky a leptóny za „lego kocky“, z ktorých je postavený náš svet?

Treba čitateľovi vysvetľovať, čo je p-hodnota či veľkosť efektu, alebo ho to zbytočne zaťažuje?

Aj tieto otázky vyvoláva nedávny článok, ktorý vyšiel vo vedeckom časopise Nature Human Behaviour.

Odysseus medzi Skyllou a Charybdou. Zdroj – Wikipédia/voľné dielo

Nebezpečenstvo povrchných znalostí

Vedci v ňom zistili, že „aspoň nejaké [vedecké] poznatky sú nebezpečnejšie ako malé vedomosti“. Dôvodom je, že ľudia s aspoň nejakými – lepšie povedané povrchnými – vedeckými poznatkami svoje znalosti najviac preceňujú.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Človek

Omyly mysle

Veda

Teraz najčítanejšie