Pellegrini upozornil na Kollárov možný biznis so štátom. Vyzvali nového ministra, aby konal

Štátna organizácia Slovenská správa ciest odchádza z vlastných priestorov v hlavnom meste do súkromného podnájmu na Patrónke. Za desať rokov by za to mala uhradiť spoločnosti Real & Property Advisor 14,5 milióna eur. Budova, do ktorej sa cestári sťahujú, patrí firme Arker. Opozičná strana Hlas-SD na to upozornila v piatok s tým, že podľa nej ide o nevýhodnú zmluvu pre štát s dvojnásobne vyšším nájmom oproti cenám v Bratislave.

03.06.2023 09:38
Boris Kollár, Foto: ,
Firmy lídra Sme rodina Borisa Kollára nedostali od Finančnej správy najvyššie hodnotenie
debata (3)

Zároveň poukázala na možné prepojenia firiem na predsedu Sme rodina Borisa Kollára, ktorý bol v minulosti konateľom druhej spomínanej firmy pred vstupom do politiky. Cestári uzavreli zmluvu vlani v decembri tri dni pred pádom vlády. Bývalý minister dopravy Andrej Doležal bol nominantom Sme rodina, ktoré zodpovedalo za tento rezort.

Poslanec parlamentu za spomínanú opozičnú stranu Matúš Šutaj Eštok vyzval nového ministra dopravy Pavla Lančariča, aby v tomto prípade konal. „V jeho rezorte ostal problém, ktorý zanechal Boris Kollár a hnutie Sme rodina. Obraciame sa na pána Lančariča a pýtame sa ho, či mu tento biznis nevadí? Žiadame ho, aby čo najskôr reagoval a konal, aby na Slovensku neboli akékoľvek pochybnosti o tom, že úradnícka vláda kryje stranícke biznisy bývalých koaličných členov vlády," uviedol Šutaj Eštok.

Čo si myslí Boris Kollár o Ľudovítovi Ódorovi?
Video

Zástupca Hlasu-SD Samuel Migaľ informoval, že vo firme Arker okrem Kollára boli v minulosti konateľkami aj Eva Drgoňová a Stanislava Horňáková. „V roku 2016, resp. 2017 odišli z tejto spoločnosti, mali poslanecké, politické ambície. Konateľom spoločnosti sa stal Patrik Ondrovič, životný partner pani Horňákovej, s ktorou má Boris Kollár jedno zo svojich detí," priblížil Migaľ.

Ministerstvo dopravy, ako zriaďovateľ Slovenskej správy ciest, zareagovalo, že tá je nútená sa sťahovať z dôvodu havarijného stavu súčasnej budovy, ktorý nezodpovedá požiadavkám na prácu a môže ohroziť zdravie zamestnancov. „Slovenská správa ciest riadne obstarala spoločnosť, ktorá pre ňu hľadala vhodné budovy a zabezpečila celý proces prenájmu. Je to štandardný postup, ktorý uplatňujú aj súkromné firmy. Základným kritériom bola cena prenájmu," informovala agentúru SITA Miriama Švikruhová z rezortného odboru komunikácie. „Predseda parlamentu podľa verejne dostupných údajov ukončil svoje pôsobenie vo firme vlastniacej budovu dávno predtým, ako sa Slovenská správa ciest vôbec rozhodla presťahovať, preto podozrenia z konfliktu záujmov nie sú na mieste," dodala.

Miroslav Belanský Čítajte viac Odišiel poľnohospodár profesionál a srdciar. Svoju prácu miloval

Kollár: s firmou nič nemám

Kollár potvrdil, že z firmy Arker odišiel v roku 2017, podľa neho odvtedy ho prestala zaujímať a nič s ňou nemá. „Kto je majiteľ tej budovy a konečným užívateľom výhod, tak to určite nie je Boris Kollár," povedal predseda Sme rodina. Ako dodal, podľa znaleckého posudku, ktorý by mal byť na ministerstve dopravy, v doterajšom sídle cestárov, okrem toho, že je plesnivé, je veľa azbestu, ktorý mohol poškodiť zdravie zamestnancov.

Cestári: je to nezmysel

Slovenská správa ciest nesúhlasí s tvrdeniami opozičnej strany Hlas-SD o nevýhodnosti jej zmluvy na prenájom nových priestorov v Bratislave na Patrónke. Ide podľa nej o nevyhnutnú zmluvu podpísanú po podrobnom výbere a posúdení viacerých alternatív. Štátni cestári majú za využívanie nového sídla počas desiatich rokov zaplatiť spoločnosti Real & Property Advisor približne 14,5 milióna eur. Budova, do ktorej sa sťahujú, patrí firme Arker.

„Sťahovanie SSC do nových priestorov súvisí s dlhodobo neriešenými problémami s budovou na Miletičovej ulici postavenou začiatkom 80. rokov. Nehnuteľnosť doteraz podstúpila iba minimálne úpravy a dostala sa do nevyhovujúceho stavu," informoval agentúru SITA Martin Guzi z odboru komunikácie organizácie spravujúcej hlavné cesty prvej triedy. Ako poznamenal, dôvodmi kritického stavu budovy podľa štúdie posúdenia porúch sú nedostatky ohrozujúce bezpečnosť užívania a znižujúce úžitkovú hodnotu a zvyšujúce prevádzkové náklady. Problémy sú spôsobené aj prekročenou životnosťou stavebných konštrukcií a technického zariadenia budovy, ktoré môžu viesť k vznikom porúch ohrozujúcich zdravie, resp. k haváriám.

Vnútorný povrch budovy tvoria dupronitové dosky, ktoré sú zaradené medzi karcinogénne pre vysoký obsah azbestových vlákien. „Rekonštrukcia budovy sa vzhľadom na potrebnú výmenu azbestového plášťa nemôže vykonať za prevádzky, a to ani čiastočnej, aby sa zamestnanci nevystavili riziku prachu z azbestu," uviedol Guzi.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská správa ciest #Boris Kollár #Peter Pellegrini