Pokles záujmu o elektromobily v Európe začína strašiť výrobcov

Vysoké náklady, zlá infraštruktúra a rušenie dotačných programov na nákup elektromobilov sa začínajú prejavovať. O elektrické autá strácajú spotrebitelia záujem.

24.04.2024 16:00
Elektromobily v prístave Livorno Foto:
Predaj elektromobilov v Európe sa nevyvíja tak, ako si výrobcovia predstavovali. Po ukončení dotácií záujem klesá. Už vyrobené elektrické autá sa hromadia v niektorých prístavoch. Napríklad v Livorne.
debata (33)

V marci klesol predaj elektrických áut v Európe o 11 %. Odbyt však klesol aj v celom prvom štvrťroku 2024. Menší záujem o elektrické autá s výnimkou BMW hlásia Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis aj Tesla, teda najväčší hráči. Podľa webu Europe Autonews ide o bolestivý dôkaz toho, že trh nie je pripravený na adopciu elektromobilov bez vládnych stimulov. Nadbytok elektromobilov je vidieť v preplnených prístavoch aj na továrňach, ktoré obmedzujú výrobu. Jednoducho, bez dotácií nedáva vlastníctvo elektrických áut spotrebiteľom ekonomický zmysel. Drahšie sú opravy, poistenie a k nespokojnosti prispieva aj nedostatočná nabíjacia infraštruktúra.

ADAC - test aut cinskych znaciek Čítajte viac ADAC: Spĺňajú autá čínskych značiek nemecké nároky? Stále je čo vylepšovať

A potom sú tu ďalšie aspekty. Rýchly technologický pokrok a cenová vojna odštartovaná Teslou, spôsobuje rýchlu stratu hodnoty batériových elektromobilov. „Strácame dynamiku,“ povedal Mattias Bergman, generálny riaditeľ švédskej automobilovej priemyselnej skupiny Mobility Sweden, kde sa predaj v prvom štvrťroku prepadol takmer o pätinu. „Trh už nerastie a podiel elektrických áut na trhu v skutočnosti klesá,“ dodal. Na to, aby priemysel otočil kormidlo späť k spaľovacím motorom, je však neskoro. Koncerny ako Volkswagen, Mercedes-Benz či Stellantis investovali miliardy eur do elektrifikácie a pripravujú nové modely.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video

Najväčší pokles zaregistrovali v marci Nemecko, Švédsko a Taliansko, kde sa predaj elektromobilov zrútil o 30 %. Spúšťačom tejto „apokalypsy“ boli zmeny v dotáciách. Nemecko napríklad zrušilo dotačný program vlani v decembri, prakticky bez varovania. Podobne postupovalo Švédsko, kde mali elektromobily ešte vlani podiel na predaji áut až 39 %. Švédsko navyše znížilo daň z uhľovodíkových palív, čím sa stali autá na benzín a naftu ešte atraktívnejšími. „Ľudia jednoducho nezarobia toľko, aby si mohli kúpiť elektrické autá,“ povedal Laurent Favre, generálny riaditeľ francúzskeho dodávateľa OPmobility.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Šéf Stellantisu: Elektromobilita nie je univerzálna, nebude fungovať všade

„Medzi ponukou a dopytom je priepasť a je normálne, že dotácie nebudú trvať večne. Realita nás dobieha,“ dodal Favre. Toto sú zlé správy pre európske ambície zakázať od roku 2035 predaj áut so spaľovacími motormi. Preto už niektorí výrobcovia začali lobovať za zmiernenie alebo odloženie tohto plánu. Alexandre Marian, partner a výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners, tvrdí, že pre úspešný prechod od spaľovacích k elektrickým autám potrebuje Európa kontinuitu v pravidlách dotácií. „Spotrebitelia v Európe sú momentálne stratení, keďže vlády príliš často menia pravidlá hry,“ povedal.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #predaj elektromobilov
Články podľa značiek