Na hlavný obsah

Transparency International sa nepozdáva financovanie predvolebnej kampane hnutia Republika

Podľa organizácie otázniky visia aj nad financovaním kampane Hlasu-SD.

Transparency International sa nepozdáva financovanie predvolebnej kampane hnutia Republika
Ilustračná snímka eurobankoviek. Foto: RTVS

Organizácii Transparency International sa nepozdáva financovanie predvolebnej kampane hnutia Republika. Nie je jej jasné napríklad to, odkiaľ chce zobrať státisíce eur na predvolebnú propagáciu. Podľa organizácie otázniky visia aj nad financovaním kampane Hlasu-SD.

Hnutie Republika plánuje do predvolebnej kampane investovať približne pol milióna eur. Na príspevok od štátu nárok nemá, keďže sa v posledných parlamentných voľbách neuchádzalo o hlasy voličov.

„Z nášho pohľadu zatiaľ Republika nevie nejak uveriteľne vysvetliť, ako chcú dať túto sumu dohromady. V podstate sme už na začiatku oficiálnej kampane, takže politické strany by už mali mať zabezpečené prostriedky na svoju kampaň,“ upozorňuje koordinátor Transparency International Slovensko Ľuboš Kostelanský.

Republika funguje od svojho vzniku v roku 2021 najmä vďaka finančným príspevkom jej predsedu Milana Uhríka a podpredsedu Miroslava Suju.

Financovaniu predvolebnej kampane sa v reportáži venoval redaktor RTVS Timotej Pisch:

„Kampaň si financujeme výlučne z vlastných úspor, z vlastných pôžičiek, respektíve z vlastných darov. Trvám na tom, aby sme si tú kampaň vyfinancovali sami. Môžem povedať, že medzi našimi poslancami je veľká ochota poskytnúť hnutiu pôžičku na kampaň,“ tvrdí Uhrík.

V podobnej situácii je aj strana Hlas-SD. Na príspevok od štátu tiež nemá nárok, koľko plánuje minúť na kampaň nám nepovedali.

„Tam tiež zatiaľ sledujeme veľkú netransparentnosť, keďže tú predkampaň, ktorú Hlas má nevidíme na jej transparentnom účte. Oni postupujú takým spôsobom, že sme sa zatiaľ nedopracovali ani k informácii o jej bilboardovej kampani, ktorá je značná,“ hovorí Kostelanský.

Hlas-SD si chce požičať od banky

„Odporúčam Transparency, aby sledovala pohyby na transparentnom účte strany Hlas, pretože my tam máme zverejnenú faktúru, ktorú sme zaplatili agentúre za bilboardovú kampaň. Myslím, že to je suma 40-tisíc eur bez DPH,“ reagoval generálny manažér strany Hlas-SD Matúš Šutaj Eštok.

Na predvolebnú kampaň si chce Hlas-SD peniaze požičať. „Pracujeme na tom, aby sme uzavreli úver so štandardnou komerčnou bankou. Budeme o tom informovať aj verejnosť,“ dodal Šutaj Eštok.

„To je však na Slovensku tradične problém, pretože bankové domy doposiaľ neboli ochotné politickým stranám požičať na kampaň,“ upozorňuje Kostelanský.

Politické strany a hnutia musia zverejniť transparentné účty k predvolebnej kampani najneskôr v deň vyhlásenia volieb.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko