+ Zábavné minihry
+ Brutalita pri sekaní Naytíb
+ Zapracovanie funkcii PlayStation 5

Mínusy

- Vek Unreal Enginu 4 je na vizuále cítiť
- Generické vedľajšie úlohy

Juhokórejské štúdio SHIFT UP Corporation nepatrí k veľkým vydavateľom hier, keďže ich hry Destiny Child a Goddess of Victory: Nikke sú pre západný trh neznámymi značkami. Teraz však nadviazali spoluprácu so Sony Interactive Entertainment, aby priniesli ich prvú veľkú hru do celého sveta.

Titul bol prvýkrát ohlásený už v roku 2019 ako Project Eve, ktorý bol vyvíjaný v Unreal Engine 4 a mal prísť na staršiu generáciu konzol spolu s PC. To sa ale zmenilo v septembri 2021, kedy hru ohlásili ako exkluzivitu pre PlayStation 5 a následne ju premenovali na Stellar Blade.

FonTech

Tvorcovia sa rozhodli pre zasadenie v budúcnosti, kedy Zem napadli monštrá druhu Naytiba. Ľudstvo je v troskách a spoločenstvo známe ako Kolónia sa rozhodlo získať planétu naspäť pomocou jednotky Eve Defence Force, prezývanej aj Anjeli. Hlavná protagonistka EVE 07 je práve jedným z Anjelov, ktorí boli vyslaní na spustošenú planétu.

Jej zjav pripomína klasickú východnú hrdinku a už od prvých trailerov bolo jasné, že sa nevyhne sexualizácii. V prestrihových scénach uvidíš časté a zábery na zadok hrdinky, pričom oblečenia, ktoré je možné počas hry získavať, odhaľujú až príliš veľa detailov a na obranu pred monštrami sú, logicky, takmer nepoužiteľné. Pri tomto konštatovaní nejde o nejaké puritánstvo, ale skôr o to, že do zasadenia hry sa to takmer vôbec nehodí a podobná prezentácia už pôsobí ako prežitok.

Hneď na začiatku hry sleduješ výsadok na pláži a zažiješ prvé nesmelé kroky v tomto úchvatnom svete. Výcviková časť je výborne zapracovaná, naučí ťa všetky potrebné základy, ktoré sa budú následne počas celej hry rozširovať. Misia však skončí neúspechom a stretávaš prvého spoločníka, Adama, ktorý ti bude pomáhať v prieskume sveta pomocou drona.

FonTech

Eve a Adam pravdepodobne nebudú náhodne zvolené mená, o čom svedči aj fakt, že pôjde o ústrednú dvojicu postáv, medzi ktorou sa odohráva drvivá väčšina rozhovorov. Oboch spája jeden cieľ a to odhalenie pravdy, spolu s obnovením života na zemi. Od začiatku si k nim budeš budovať vzťah a stotožňovať sa s ich postupmi a charaktermi.

Adamov dron ťa bude všade nasledovať a poskytovať funkciu skenovania okolia. Herný svet je totiž popretkávaný rôznymi vedľajšími, ale aj tajnými uličkami, ktoré ľahko prehliadneš a práve Adamovo skenovanie slúži na vyznačenie predmetov a truhiel so vzácnymi materiálmi, potrebnými na vylepšovanie postavy.

Nájdeš tu aj hromadu lozenia po vopred určených stenách, pričom niekedy stráviš dlhú dobu zisťovaním, kadiaľ sa dostať k označenej truhlici. Niektoré z nich sú zamknuté a najskôr potrebuješ nájsť kód, ktorý môže byť kľudne na druhej strane mapy alebo ich hacknúť pomocou minihry s vyklikávaním smerových šípok.

FonTech

Príbeh v titule nehrá prím, no autorom sa aj tak podarilo zručne vybudovať záhadnú atmosféru, ktoré pomaly odhaľujú a zároveň ťa vedú do nových oblastí, ako je napríklad mesto Xion, ktoré slúži ako posledná bašta obyvateľov zeme. Nájdeš tu rôznych obchodníkov, u ktorých získavaš reputáciu pomocou nákupov, čím sa ti odomkne nový tovar. Sú tu však aj jedinci, ktorí potrebujú pomoc a budú ti zadávať vedľajšie úlohy, no nečakaj nič svetoborné, keďže úlohy sú zväčša vo forme nájdi alebo znič, prípadne oboje dohromady.

V hre sú prítomné lineárne pasáže s vopred určenou cestou, ktoré odhaľujú viac z príbehovej časti. Tá sa točí najmä okolo likvidácie hrozby Naytíb a odhaľovania ich pôvodu. Prostredia sú pestré a je vidieť, že autori si na nich dali záležať. Dostaneš sa do ruín mesta Eidos 7, kde by sa kľudne mohlo odohrávať aj The Last of Us a príjemne prekvapí aj podzemný komplex Matrix 11, ktorý svojimi úzkymi koridormi a hororovou atmosférou pripomína Dead Space.

FonTech

Lineárnym prostrediam kontrastuje otvorený svet v pustine, do ktorej si vyslaný preskúmať ruiny bývalej civilizácie a odhaľovať tajomstvá minulosti. Toto prostredie zas pôsobí ako kópia planéty Pandora zo série Borderlands, dokonca aj s robotickými postavičkami nápadne pripomínajúcimi Claptrapa. Prieskum pustiny ti zaberie hodiny, no nikdy sa nebudeš nudiť, za čo vďačíme všadeprítomnému nebezpečenstvu.

Sú tu totiž nepriatelia, ktorí ťa čakajú na každom kroku. Ich variabilita je výborná, v hre nájdeš hneď niekoľko druhov od malých robotov, cez zmutované prasce, až po rôznu inú mechanickú, či organickú háveď. Každý z nich má svoj vlastný štýl útokov, ktoré po niekoľkých stretnutiach dostaneš do krvi, takže budeš vedieť prispôsobiť aj svoj bojový postup.

FonTech

Ten trochu pripomína kombináciu rôznych hier, ako štýlové útoky Devil May Cry a odrážanie súperových výpadov, spolu s exekúciou zo Sekira. Súbojový systém je riadne našliapaný, základom výpadov je reťazenie ľahkého a ťažkého útok, pričom Eve bude robiť rôzne štýlové kombá. Tie budeš postupne rozširovať výmenou za nazbierané skúsenostné body a časom sa z dvoj alebo troj tlačidlového útoku stane reťaz útokov, ktorá doslova kompletne demontuje súpera.

Za skúsenostné body si však dokážeš odomknúť aj iné vychytávky ako napríklad tichý útok z výšky, ktorý na ranu zabije nepriateľa či vylepšenia Beta Skillov. Tieto špeciálne útoky sú dohromady štyri a slúžia na udelenie vysokého poškodenia pomocou dvoch tlačidiel. Na ich aktiváciu však potrebuješ Beta Energiu, ktorú získavaš úspešným odrážaním a uhýbaním sa útokom. V prípade väčších nepriateľov sa dá opakované odrážanie útokov použiť na okamžitú exekúciu Naytibu.

FonTech

Samostatnou kapitolou sú bossovia, ktorí však bohužiaľ nie sú v hre prítomní príliš často. Ide totiž o dlhšie súboje s tuhými nepriateľmi, ktoré preveria tvoje reflexy, no zároveň nie sú pekelne ťažké ani frustrujúce. Bossovia svojím vzhľadom často evokujú dizajn monštier zo série Dark Souls a krvou sa tiež nešetrí, takže uvidíš rôzne sekania končatín a krájanie nepriateľov.

Pri bossoch ti pomôže poctivá príprava – doplnenie všetkých liečivých prostriedkov či nákup granátov, ktoré dokážu poškodiť štíty príšery alebo ju omráčiť. Počas týchto súbojov sa občas objaví aj nejaké prestrihová scéna so štýlovým spomalením času, ktorý mi vždy dodal fantastický „wow“ efekt. K tomu sa občas objaví aj takzvaný quick time event, teda je potrebné stlačiť určité tlačidlo, aby si odskočil alebo urobil inú akciu, čo však vôbec nepôsobí tak rušivo, ako v iných hrách.

FonTech

Počas prechádzania narazíš na mnoho oddychových miest, ktoré odomkneš aktiváciou automatu, ktorý je v nich umiestnený. Tu budeš môcť zregenerovať svoje zdravie, dokúpiť si bojové predmety, ale aj odomknúť nové schopnosti či trvalé upgrady poškodenia a maximálneho množstva liečivých nanobotov za nazbierané materiály.

Stellar Blade ponúka aj jemné soulslike prvky, napríklad po porážke sa oživíš na najbližšom oddychovom mieste a takmer všetci nepriatelia, ktorých si už zlikvidoval sa taktiež oživia. Neprichádzaš však o skúsenostné body a nedočkáš sa ani žiadnej inej penalizácie, čo znižuje mieru frustrácie u hráčov, ktorí na tento štýl hry nie sú zvyknutí.

FonTech

Po jednej z misii získaš aj vylepšenie drona, ktoré ti umožní pripnúť ho na predlaktie a sprístupní sa ti tak streľba na vzdialených nepriateľov alebo iné ciele. Dokonca je tu hneď niekoľko typov munície od základných nábojov, cez navádzané rakety a brokovnicu, až po laserový lúč, ktorý dokážeš nabiť podržaním tlačidla pre streľbu a udeliť tak likvidačné poškodenie alebo prerušiť nepriateľský útok.

Okrem iného tu nájdeš rôzne jednoduché, aj zložitejšie hlavolamy, vydarenú minihru s chytaním rýb, či hľadanie plechoviek z nápojov roztrúsených po celom svete. Určitý počet nazbieraných plechoviek ti následne odomkne rôzne rozšírenia inventárnych miest pre liečivé a bojové predmety či iné bonusy. Postavy si taktiež dokážeš prispôsobiť pomocou outfitov, ktoré budeš postupom hrou zbierať.

FonTech

Po technickej stránke nie je hre čo vytknúť, v režime Performance ide ako hodinky pri 60 snímkach za sekundu, no ponúka aj vizuálne zameraný režim, kde si však neužiješ tak dynamickú akciu. Titul beží na Unreal Engine 4, z ktorého autori dostali maximum, no kvôli jeho zastaranosti sa nájdu aj neostré textúry a iné menšie chybičky krásy.

Tešiť sa môžeš aj na zakomponovanie funkcií PlayStation 5, ako rýchly čas načítania, ktorý pocítiš aj pri okamžitom vstúpení do hry priamo z PlayStation menu. Podpora adaptívnych spúští ti zas osvieži streľbu a haptika ťa svojou intenzitou upozorní, keď na teba bude chcieť vyskočiť Lurker spod piesku.

Verdikt

Stellar Blade ponúka svieže a neopozerané dobrodružstvo na Zemi spustošenej monštrami. Počas hrania narazíš hneď na niekoľko rôznych typov a variácii, pričom každý druh nepriateľa má vlastný štýl útokov, ktoré po naučení dokážeš spoľahlivo kontrovať. Lineárne pasáže v rozličných prostrediach sa postarajú o potrebnú dynamiku a otvorené prostredia zas uspokoja tvoju túžbu objavovať.

FonTech

Súbojový systém je navrhnutý pre rôzne kombá pri reťazení ľahkých a ťažkých útokov, čo spolu s odrážaním nepriateľových výpadov dodáva plynulosť a ladný štýl podobný bojovému tancu. Súboje s bossmi potrápia, no nefrustrujú, pretože sú dobre vyladené a ponúkajú ako vizuálnu odmenu, tak aj odmenu v podobe predmetov potrebných na vylepšenie postavy.

V oddychových zónach si doplníš život, nakúpiš spotrebné predmety a následne pokračuješ v záchrane planéty pred Nayibami. Hrateľnosť spestria rôzne minihry pri odomykaní truhlíc a rybárčení. Vedľajšie úlohy nie sú príliš originálne, ale pridajú pár ďalších hodín k niekoľkým desiatkam, ktoré ponúka hlavná dejová línia a prieskum prostredí.

FonTech

Zapojenie funkcii PlayStation 5 je samozrejmosť, pocítiš rýchle načítania, ale aj adaptívne triggery a haptiku DualSense ovládača. Po vizuálnej stránke ide o zlatý štandard. Vyberieš si medzi lepším vizuálom a plynulosťou, ktorá ponúka stabilných 60 snímok za sekundu, no vek Unreal Enginu 4 je už vidieť na drobných detailoch a občas aj na textúrach v nižšom rozlíšení. Hra vychádza už 26. apríla a to exkluzívne pre konzolu PlayStation 5.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok