Veda a výskumVesmír

Astronómovia našli potenciálne obývateľnú planétu: Je Wolf 1069 b vhodná pre život?

Exoplanéta obieha okolo červeného trpaslíka. Vzdialená je od nás len 31 svetelných rokov.

Výskumníci z inštitútu Maxa Plancka vo svojej novej štúdii približujú exoplanétu Wolf 1069 b, ktorá obieha okolo červeného trpaslíka a nachádza sa v obývateľnej zóne hviezdy. Planéta sa od nás nachádza približne 30 svetelných rokov a astronómovia predpokladajú, že má hmotnosť približne ako naša Zem.

Do dnešného dňa vedci objavili viac ako 5-tisíc exoplanét, no z tohto obrovského množstva má len 1,5% z nich hmotnosť porovnateľnú s našou planétou. Približne 12 z nich sa nachádza v obývateľnej zóne hviezdy, čo je jeden z predpokladov obývateľnosti planéty. Obývateľná zóna značí vzdialenosť, v ktorej kozmický objekt získava dostatočné množstvo tepla na to, aby mohol na svojom povrchu udržiavať vodu.

Ak by sa planéta nachádzala bližšie, voda by sa vyparila a ak by sa nachádzala za obývateľnou zónou, všetka voda na povrchu by s najväčšou pravdepodobnosťou zamrzla. Znamená to ale, že je exoplanéta Wolf 1069 b obývateľná? Nachádzať sa v správnej vzdialenosti je len jednou z množstva podmienok, ktoré musí planéta spĺňať na to, aby sa na nej mohol objaviť život. Ďalším výrazným predpokladom je napríklad existencia atmosféry.

Červené trpaslíky sú o niečo menšie a chladnejšie hviezdy ako naše Slnko. To znamená, že sa ich obývateľná zóna nachádza o niečo bližšie, než v prípade našej Slnečnej sústavy. Zároveň sa už nejakú dobu vie, že červené trpaslíky vedia byť pomerne agresívne. Znamená to časté solárne búrky a vypúšťanie radiácie do svojho okolia. Preto astronómovia predpokladajú, že tieto hviezdy nemusia byť až tak vhodné pre život, ako sa spočiatku predpokladalo.

Vhodné podmienky pre život?

V prípade nedávno objavenej exoplanéty sa navyše domnievajú, že Wolf 1069 b má so svojou hviezdou viazanú rotáciu, podobne ako má Mesiac so Zemou. To znamená, že hviezde čelí vždy len jedna strana planéty. To vedie k extrémnym teplotným rozdielom medzi dennou a nočnou stranou. Čo sa však týka hviezdy Wolf 1069, tá má kľudnejší život ako iné červené trpaslíky.

Astronómovia z inštitútu Maxa Plancka veria, že aj napriek týmto podmienkam môže mať denná strana exoplanéty vhodné podmienky pre život. Keďže nie je hviezda až tak aktívna, planéta si mohla uchovať podstatnú časť atmosféry, ktorá chráni povrch pred škodlivým žiarením. Pátrať budú aj po ďalších známkach obývateľnosti.

Exoplanéta Wolf 1069 b leží v obývateľnej zóne planéty. Je vhodná pre život?
Zdroj: Max Planck Institute for Astronomy

Wolf 1069 b má podobnú hmotnosť ako naša Zem, čo znamená, že objaviť ju nebolo jednoduché. Pevné planéty s hmotnosťou tej našej sa považujú za malé svety, ktoré je aj s pomocou najvýkonnejších teleskopov a observatórií problém nájsť. Hoci ide o sľubný objav, astronómovia sa zatiaľ vyhýbajú predčasným záverom.

Hviezda okolo ktorej planéta obieha je kľudnejšia ako náš najbližší sused, červený trpaslík Proxima Centauri. Ako sme už spomenuli, oproti iným červeným trpaslíkom je Wolf 1069 o niečo kľudnejšou hviezdou.  Potvrdia to ale až ďalšie pozorovania. Astronómovia sa však domnievajú, že okrem priaznivých teplôt a atmosféry by mohla mať exoplanéta podobné magnetické pole ako Zem. Bolo by však o čosi slabšie.

Keďže sa exoplanéta od nás nachádza 31 svetelných rokov, ide o šiestu najbližšiu objavenú exoplanétu v obývateľnej zóne svojej hviezdy. Vďaka sľubným charakteristikám poslúži ako dobrý cieľ pre skúmanie obývateľnosti planét mimo našej Slnečnej sústavy.

Tagy