Denník N

Ako vyzerá mašinéria moci. Košické Národné divadlo prvýkrát siahlo po opere Macbeth

Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto - Joseph Marčinský
Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto – Joseph Marčinský

Je obdivuhodné, do akej miery je Macbeth dodnes aktuálny, vravia autori košickej opernej inscenácie.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V roku 1872 namaľoval nórsky maliar Peter Nicolai Arbo obraz Jazdci Asgardu. Vychádzal v ňom zo severskej mytológie a zachytil boha Thora na čele desivého loveckého sprievodu temných jazdcov na nočnej oblohe. Jazdci počas neho unášajú a zabíjajú ľudí a ničia všetko, čo im príde do cesty. Sústredení sú len na vojenskú korisť, a to aj za cenu, že za sebou zanechajú vyprahnutú krajinu.

Tento obraz je ústredným aj v opere Macbeth, ktorú nedávno uviedlo Národné divadlo Košice. V inscenácii tvorí pozadie scény, no zároveň rámcuje jej príbeh. Divoká jazda, s ktorou sa spája bezbrehé baženie po moci, vyjadruje nielen celkovú atmosféru, ale aj hlavnú myšlienku tohto operného diela.

Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto – Joseph Marčinský
Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto – Joseph Marčinský
Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto – Joseph Marčinský
Z opery Macbeth, Národné divadlo Košice. Foto – Joseph Marčinský

Žiadne miesto na nádych, iba túžba po moci

„V opernej literatúre je vždy láska, intrigy, vražda aj moc. Na Macbethovi

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Košice

Kultúra

Teraz najčítanejšie