Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť Boeing v tlačovej správe oznámila koniec ikonického dopravného lietadla Boeing 747 po tom, čo dodala posledný kus tohto stroja, ktorý stal za revolúciou v leteckej doprave – či už nákladnej alebo osobnej, píše Interesting Engineering.

Koniec ikony prichádza úctyhodných 55 rokov po tom, čo začala jeho výroba. Z oblohy ale tak skoro neodíde.

Revolučný stroj

Boeing 747 bol vôbec prvým dopravným lietadlom so širokým trupom a teda prvým, ktoré dostalo prezývku „Jumbo Jet“. Tak sa označujú veľké lietadlá tohto typu s turbínovými motormi. Celkovo bolo vyrobených presne 1 575 sedem-štyri-sedmičiek, pričom poslednú Boeing odovzdal do rúk aeroliniek Atlas. Továreň Everett je vďaka nim dodnes najväčšou továrňou na svete.

Počas výroby 747 sa vystriedali generácie zamestnancov a oslavy dodania posledného kusu sa zúčastnili tisíce ľudí. Aerolínia Atlas vznikla pred asi 30 rokmi a začala jedným jediným lietadlom, ktorým bol práve nákladný Boeing 747-200. Odvtedy rozrástla do celého sveta a nakoniec prevádzkovala aj 747 Dreamlifter, ktorým prepravovala komponenty pre modernejší stroj 787 Dreamliner.

NASA/Jim Ross

Práve Boeing 747 bol v minulosti upravený aj na transport legendárneho Raketoplánu či už spomínaný Dreamlifter s obrovským nákladným priestorom. Nesmieme zabudnúť ani na YAL-1, 747, upravený pre test laserových zbraní pre armádu Spojených štátov či dokonca SOFIA, jediné lietajúce observatórium svojho druhu, ktoré naháňalo zatmenie Slnka a bližšie sme sa mu venovali v samostatnom článku.

Jeho motory používa najväčšie lietadlo

Pratt & Whitney PW4056, ktoré poháňajú stroje Boeing 747, v dnešnej dobe poháňajú aj najväčšie lietadlo na svete. Tým je Scaled Composites Model 351, známy tiež ako Roc. Prevádzkuje ho spoločnosť Stratolaunch a chce ho použiť ako odpaľovaciu rampu pre hypersonické stroje, v budúcnosti dokonca pre raketoplány.

Nestačil moderným nárokom

Rada 747 síce bola pravidelne modernizovaná, avšak viac nedokázala vyhovovať prísnym nárokom na palivovú efektivitu modernej doby. Tá totiž nezávisí len od samotných motorov, ale tiež od konštrukcie celého lietadla a najmä jeho aerodynamiky, s ktorou sa v poslednej dobe obzvlášť experimentuje a práve Boeing v spolupráci s NASA vyvinuli nový typ krídel, ktorý má pomôcť znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií až o 30 %.

NASA

Svet tak opúšťa lietadlo ikonické nielen pre svoje kapacity, ale tiež vysokú bezpečnosť. Pre Boeing to nič vážne neznamená, keďže už dlhšiu dobu produkuje modernejšie a výkonnejšie stroje. Neustále navyše pracuje na vývoji a prichádza s novými technologickými inováciami, ktoré zlepšujú prevádzku existujúcich strojov či tvoria tie budúce.

Len v decembri roku 2022 získal objednávky na viac ako 200 lietadiel pre osobnú dopravu. Rok 2022 bol pre firmu v oblasti objednávok najlepší od roku 2018. Predaje najviac poznamenali nehody strojov 737 MAX, ktoré stáli život množstva ľudí a pre Boeing znamenali značné problémy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú