Denník N

Plačeme na nesprávnom hrobe. Opäť raz

Divadlo Stoka a jeho prvá premiéra - inscenácia Kolaps, ktorá sa hrávala v rokoch 1991 - 2000. Foto - Pavol Pecha
Divadlo Stoka a jeho prvá premiéra – inscenácia Kolaps, ktorá sa hrávala v rokoch 1991 – 2000. Foto – Pavol Pecha

Nie je to s kostolným poriadkom, takto visieť na šnúrke od gatí. Nikomu. Nikdy a nikde, ak sa chcem nazývať nezávislým tvorcom.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Zachytil som rozhorčené reakcie kolegýň a kolegov z umeleckej brandže na rozhodnutie komisie grantovej schémy FPU na podporu tvorby javiskového diela neprideliť niektorým subjektom s bohatou inscenačnou tradíciou grant. Hm. Jedno moje oko plače, druhé sa smeje. Ale k veci.

Bola kedysi grantová schéma Pro Slovakia. Kto z nej ťažil najviac? Nuž tí, ktorí boli najrýchlejší a najbližšie. Vedieť vyžiť z grantov je totiž pomerne náročná disciplína. Nevravím, že sa človeku, ktorý ju zvládne, hneď vyvinie nejaký ďalší životne dôležitý orgán, ani plávacie blany mu nenarastú, ale povedzme so sebavedomím a s lakťami a ich šírkou to čosi do činenia má.

Za čias takých podporných schém, ako boli a sú Pro Slovakia, Pro Helvetia a Robert Bosch Stiftung, väčšina z tých, ktorí sa pohybovali na nezávislej (nezriaďovaná kultúra) kultúrnej scéne, si ešte len pretierala oči, kým niektorí šikovní a progresívni (bez irónie) tvorili a tvorbu prezentovali s ich podporou. Hovorím tu o 90. rokoch, bola to doba predinternetová, informácie bolo treba

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie