Kto nepozná Toyotu Century, poprípade netuší o jej existencii, ten by ju mohol ľahko prehliadnuť. Navonok sa nesnaží byť nápadná a je možné, že po nej pohľadom len skĺznete bez väčšieho záujmu, dokonca vám môže prísť nudná. To je však zásadný omyl. Limuzína s dĺžkou 5,27 metra je všetko, len nie nudná. To, čo v Európe znamená Rolls-Royce či Maybach, predstavuje v Japonsku Century.

Toyota Century z roku 1997.
Zdroj: Auto Bild

Práve Century je to auto, ktorým sa necháva voziť kráľovská rodina, špičkoví členovia vládneho kabinetu a najúspešnejší podnikatelia krajiny. Predáva sa iba v Japonsku a aktuálnu verziu kúpite za približne 160 000 eur. Napriek tomu, že ide o pravé JDM auto (Japan Domestic Market - vozidlo určené pre domáci japonský trh), často si nájde cestu aj do zahraničia. Jeden špičkový exemplár sa nachádza aj v zbierke nemeckej Toyoty a Auto Bild dostal šancu vyskúšať si ho na vlastnej koži.

Toyota Century z roku 1997.
Zdroj: Auto Bild

Toyota Century svoju históriu píše od roku 1967, kedy celá automobilka oslavovala nedožité sté narodeniny svojho zakladateľa - Sakichiho Toyodu. Century po anglicky znamená “storočie”, je teda jasné, čo týmto menom Japonci sledovali. Prvá generácia vozidla zotrvala vo výrobe neuveriteľných 30 rokov, jej nástupca dorazil až v roku 1997. Opticky išlo o podobné vozidlo, pôsobí však ešte dôstojnejšie a najmä - prešlo z motora V8 na prepychovú V12.

Toyota Century z roku 1997.
Zdroj: Auto Bild

Po prechode na vidlicový dvanásťvalec sa vlajková loď Toyoty stala jediným japonským automobilom, ktorý bol sériovo dostupný s týmto typom agregátu. Problémom z hľadiska Európy je fakt, že JDM automobily majú pravostranné riadenie. Tu sa však pozeráte na extrémne raritnú limuzínu s ľavostranným riadením, ktoré si práve v roku 1997 objednala európska centrála Toyoty sídliaca v Bruseli. Century malo slúžiť svojmu pravému účelu - ako reprezentatívna limuzína pre najdôležitejšie návštevy v automobilke. Dnes už slúži ako ako exponát v archíve nemeckej Toyoty.