Posledné týždne a mesiace som nemalú časť svojho voľného času strávil hraním World of Warcraft: Dragonflight. Reč je o najnovšom rozšírení takmer 20-ročnej ságy, ktoré debutovalo koncom novembra minulého roku. Za tie dva mesiace (a nejaké drobné) som dokázal okúsiť takmer všetko, čo nový datadisk ponúka. Preto píšem túto recenziu, v ktorej sa s vami podelím o všetky moje pocity a dojmy.

Hernú sekciu prináša ROG

Zdroj: ROG

World of Warcraft: Dragonflight: Systémové požiadavky

MinimálneOdporúčané
Operačný systémWindows 7 (64-bit)Windows 10 (64-bit)
ProcesorIntel Core (4. generácia)
4 jadrá/takt 3,0 GHz
Intel Core (8. generácia)
6 jadier/takt 3,5 GHz
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 900
AMD GCN (4. generácia)
NVIDIA GeForce RTX
AMD RDNA 2
Úložisko128 GB (SSD)128 GB SSD
Pamäť8 GB16 GB
Podľa eu.battle.net

World of Warcraft: Dragonflight: O čo ide?

Dragonflight je v poradí už 9. datadisk zo série World of Warcraft. Hráči v ňom majú možnosť preskúmať nový kontinent Dragon Isles, ktorý ponúka štyri nové zóny (The Waking Shores, Ohnahran Plains, The Azure Span a Thaldraszus) s kopou nových NPC-čiek, monštier, questov, dungov a časom aj raidov. Hráči na tomto kontinente expia od levelu 60 do levelu 70, pričom tento proces môžu absolvovať aj ako Dracthyr, čerstvá rasa, ktorá pribudla spolu s novým datadiskom. Táto rasa so sebou prináša aj novú triedu – Evoker.

Celý príbeh sa točí okolo milovaných dračích aspektov. V súčasnosti sa ešte len odkrýva, takže veľa vám toho v tejto oblasti nepoviem. Nedávno však mali hráči možnosť pokoriť prvého úhlavného nepriateľa nového datadisku – Raszageth the Storm-Eater, ktorý figuruje ako finálny boss v prvom raide (Vault of the Incarnates).

World of Warcraft: Dragonflight: Prvé kroky

Dragonflight je od samého začiatku veľmi lákavý datadisk. Úvod do nového kontinentu nie je príliš zdĺhavý, no ani príliš rýchly. Rovnako nemožno povedať, že by bol ktovieako náročný či príliš jednoduchý. Povedal by som, že proces uvedenia hráča do Dragon Isles bol vymyslený naozaj parádne. Nič mu nechýbalo.

Hneď v prvých questoch sa oboznámite s prvou z celkovo štyroch frakcií, s ktorými budete počas celého datadisku budovať reputáciu (tzv. Renown). Týmito frakciami sú Maruuk Centaur, Iskaara Tuskaar, Valdrakken Accord a Draonscale Expedition. Každá z týchto frakcií ponúka určité benefity, no dá sa povedať, že hlavnou a najdôležitejšou frakciou na reputáciu je Valdrakken Accord.

Blizzard opäť uplatnil rozdelenie každej zóny na niekoľko kapitol. Môžete byť buď leniví ako ja a robiť len questy z hlavnej línie, alebo si proces levelovania trochu spestriť a robiť aj vedľajšie questy. Je to na vás, len sa treba pripraviť, že maximálny level dosiahnete o čosi skôr, než dokončíte všetky zóny. Dejovú líniu je však potrebné aj napriek tomu dokončiť.

Obecne by som prvé hodiny strávené v nových zónach označil za zábavné. Nenudil som sa, jednoducho vždy bolo čo robiť. Questy boli záživné (samozrejme, našli sa aj nejaké otravné výnimky) a nikdy netrvali príliš dlho. Rovnako musím pochváliť aj rozmanitosť zón. Každá je iná, no každá má svoje čaro. Veľký palec hore.

World of Warcraft: Dragonflight: Čo je nové?

V tejto sekcii sa pozrieme na tie výraznejšie zmeny, ktoré nový datadisk priniesol. Nebudem sa však venovať každej zmene pri každej jednej classe, ale len tým najväčším a najdôležitejším úpravám.

UI

Blizzard spolu s Dragonflight vôbec po prvýkrát priniesol zmenu používateľského rozhrania. Zmenilo sa po vizuálnej i funkčnej stránke. Hráči si po novom môžu jednoduchšie prispôsobiť polohu či veľkosť takmer každého jedného prvku, čo je naozaj skvelá novinka, nakoľko na to doteraz bolo treba mať príslušný addon. A hlavne – vyzerá to krajšie. Veď presvedčte sa sami.

Zdroj: Roman Drexler (TECHBYTE.sk)

Dracthyr/Evoker

Ako som už spomenul vyššie, datadisk taktiež prináša novú rasu a classu. Dracthyr začína na úrovni 58, pričom do levelu 60 sa nachádza vo vlastnej štartovacej zóne. Následne prechádza rovno do Dragon Isles.

Reč je o akomsi humanoidnom drakovi, ktorý dokáže nabrať aj ľudskú podobu (len mimo boj). Nechýbajú ani široké možnosti personalizácie, v rámci ktorej si môžete prispôsobiť takmer každý jeden centimeter vášho modelu, od tvaru rohov až po ostne na chvoste.

Čo sa týka classy, Evoker prichádza v dvoch špecializáciách, jednej na DPS a jednej na healing. Každá má unikátny štýl hrania. Devastation (DPS) je určený na boj z diaľky, pričom kombinuje schopnosti všetkých aspektov. Samozrejme, nechýba ani možnosť ohnivého dychu či preletu ponad nepriateľov. Preservation (healing) má za úlohu liečiť. Taktiež tak robí (aj) za pomoci ohňa, avšak liečivého.

Zdroj: Roman Drexler (TECHBYTE.sk)

Profesie

Ďalšou veľkou novinkou je prepracovanie profesií. Nielenže dostali nové rozhranie, ale po novom zahŕňajú aj špecializácie. Každá špecializácia je zameraná na niečo iné, a tým pádom ponúka iné benefity. Inými slovami, profesie sú po dlhom čase konečne zábavné a majú reálny úžitok. Osobne som nikdy nepatril medzi najväčších nadšencov profesií, no v Dragonflight ma extrémne bavia.

Dragonflying

Dragonflying bola v rámci nového datadisku jednou z najviac očakávaných funkcií. Reč je o novom type tzv. ridingu. V procese levelovania na Dragon Isles získate prístup k štyrom drakom, ktorí dokážu vyvinúť rýchlosť až 930 %. Ovládanie týchto drakov prebieha na základe špeciálnych schopností, pri ktorých používaní je potrebné aj trochu premýšľať. A to nikdy nie je na škodu.

Dragonflying má dokonca aj vlastný talentový systém, ktorý si postupne odomykáte za tokeny. Tieto tokeny je potrebné zbierať na rôznych miestach roztrúsených po novom kontinente. No žiadny strach, existujú addony, ktoré vám ukážu ich presnú polohu.

Talentové stromy

Poslednou veľkou zmenou, ktorej sa povenujem, sú nové talentové stromy. Ich novú podobu možno prirovnať k systému, ktorý sme používali pred Mists of Pandaria. Talentový strom sa teraz delí na akési dve časti – jeden spoločný pre celú classu, jeden špecifický pre konkrétnu špecializáciu. Body teraz získavate s každou novou úrovňou, pričom ich distribúcia naprieč stromom záleží od vašich preferencií.

World of Warcraft: Dragonflight: Endgame

Proces expenia bol pre mňa naozaj zábavný a dokonca som si ho zopakoval hneď niekoľkokrát. No čo sa deje, keď konečne dokončíte dejovú líniu a dostanete sa na maximálny level?

Hneď na začiatok treba poznamenať, že príbeh nekončí ani po doexpení. Dostanete totiž ďalšie príbehové questy, ktoré si vyžadujú získavanie reputácie a chodenie dungov či raidov.

Osobne som vždy bol skôr PvE hráč. Preto som sa okamžite po doexpení vrhol na dungeony. S novým datadiskom ich pribudlo osem, čo nie je najviac, no nie je to ani málo. Nebavili ma asi len dva z nich, čo je celkom úspech.

Väčšina PvE hráčov sa po nazbieraní nejakého toho equipu vrhne na Mythic+ (M+), čiže najnáročnejšiu formu dungeonov, ktoré sú časovo obmedzené. Práve náročnosť je však na nich to najzábavnejšie. Vyžadujú si kompetenciu, sústredenie a hlavne nejaký ten skill. Do spamovania M+ som sa na čas ponoril aj ja a užil som si kopu zábavy (aj nervov).

Zdroj: Roman Drexler (TECHBYTE.sk)

Ďalšou hlavnou súčasťou PvE sú raidy. V čase písania tohto článku je dostupný len jeden raid, a to Vault of the Incarnates. Aj ten som mal tú česť absolvovať a musím uznať, že ma celkom bavil. Hoci som za moju dlhú wowkársku históriu absolvoval aj zábavnejšie raidy, Vault of the Incarnates ma rozhodne nesklamal. Pre mňa osobne sú raidy aj tak skôr o ľuďoch – s dobrým tímom sú aj nudné raidy zábava.

Alernatívou k PvE obsahu je PvP. Priznám sa, toho som si zatiaľ veľa neužil, keďže ma až tak nebaví (čítaj nie som v tom dobrý). Trochu som si ho však vyskúšal a podľa mňa ponúka dostatok možností aj pre tých najvášnivejších PvP-čkárov. Viem, že PvP obsahu sa v posledných rokoch nedostávalo veľa lásky, no myslím si, že Dragonflight to robí správne. Aspoň zatiaľ.

World of Warcraft: Dragonflight: Ako by som to zhodnotil?

Označil by som Dragonflight za najlepší datadisk? Nie. Označil by som ho za najlepší datadisk za posledné roky? Asi aj áno. Samozrejme, je to len môj názor, no na druhú stranu, o tom je recenzia.

Dragonflight ma za tie dva mesiace nijak nesklamal a ani nenudil. Po prihlásení som vždy mal čo robiť a niekedy som doslova nevedel, čo skôr. Nový datadisk prináša kopu zábavného obsahu, z ktorého si vyberie každý typ hráča – aj laik, aj dlhoročný profík. Chcete si vychutnať príbeh? Môžete. Chcete chodiť náročné raidy a dungy? Môžete. Chcete ničiť ostatných hráčov v arénach? Môžete.

Svet WoW už dlho nepôsobil tak živo. Vždy ma teší, keď sa prihlásim do hry a vidím okolo seba tony ľudí.

Je toho skutočne veľmi málo, čo by som datadisku mohol vytknúť. Za problém považujem asi len nevyrovnanosť class, no tak tomu v prvých mesiacoch býva vždy.

Dragonflight ma jednoducho baví. Kľúčové však bude to, ako s ním Blizzard naloží v priebehu najbližších dvoch rokov. Všetci predsa veľmi dobre vieme, ako to dopadlo s poslednými dvoma datadiskami.

Zdroj: Blizzard

World of Warcraft: Dragonflight na ROG Flow X16

Dragonflight som testoval na hernom notebooku ROG Flow X16. Toto zariadenie ponúka špičkový procesor AMD Ryzen 9 6800HS, grafickú kartu NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (8 GB), 32 GB RAM a 1 TB interného úložiska. Úlohu displeja zohráva 16-palcový panel s rozlíšením 2 560 x 1 600 pixelov, obnovovacou frekvenciou 165 Hz a 100-percentným pokrytím DCI-P3.

Hru som si užíval na vysokej grafike bez akýchkoľvek väčších problémov. Snímkovanie sa väčšinou pohybovalo nad 100 FPS, čiže obraz bol vždy dokonale plynulý. Pochopiteľne, v dungeonoch, raidoch, mestách či preplnených zónach počet FPS rapídne klesal. Takmer nikdy však nespadol pod hranicu 40 FPS. Priemerne sa snímkovanie pohybovalo okolo 70-90 FPS, čo je veľmi slušné.