Recenzia: Shyamalanove filmy už nie sú tým, čím bývali

Režisér M. Night Shyamalan, ktorý je známy predovšetkým dejovými zvratmi v snímkach ako Šiesty zmysel, Udalosť, Návšteva, Dedina či Znamenia, prichádza s novinkou Niekto klope na dvere. Ide o psychologický horor s apokalyptickým nádychom, ktorý je natočený podľa románu The Cabin at the End of the World (Chata na konci sveta) od spisovateľa Paula G. Tremblaya. Podobne ako Shyamalanov nedávny Čas z roku 2021 priniesol zaujímavý nápad, ktorý sa však nepodarilo dostatočne dobre rozvinúť.

06.02.2023 11:00
Niekto klope na dvere Foto:
Štyria cudzinci - Adriene (Abby Quinnová), Sabrina (Nikki Amuka-Birdová), Leonard (Dave Bautista) a Redmond (Rupert Grint).
debata

Američania opäť zachraňujú svet

Eric (Jonathan Groff) a Andrew (Ben Aldrige) sú spolu so svojou dcérou Wen (Kristen Cuiová) na dovolenke v chate uprostred lesa. Na dvere im zaklopú štyria cudzinci, ktorí tvrdia, že od nich potrebujú láskavosť. Nechcú však peniaze ani pomoc s výmenou prepichnutej pneumatiky – od rodiny žiadajú, aby si dobrovoľne vybrali jedného z nich, kto obetuje svoj život pre záchranu sveta. Inak totiž nastane apokalypsa.

Trailer filmu Niekto klope na dvere

Zatiaľ čo Eric sa s nimi snaží vyjednávať po dobrom, podozrievavý Andrew je okamžite pripravený na boj. Spočiatku si myslí, že ide o útok z nenávisti, pretože sú gejovia. Neskôr navyše vyjde najavo, že Redmond (Rupert Grint), jeden z ich návštevníkov, kedysi Andrewa napadol v bare. Cudzinci ich však stále presviedčajú o tom, že nemajú zlé úmysly, a aby sa k nim priblížili, jeden po druhom sa im predstavia.

Leonard (Dave Bautista) je stredoškolský učiteľ, Sabrina (Nikki Amuka-Birdová) zdravotná sestra, Adriane (Abby Quinnová) kuchárka a matka, a Redmond je muž s problémovou minulosťou, o ktorej hovorí len nerád. Sú to teda úplne obyčajní ľudia z rôznych kútov Ameriky (pretože svet dokážu pred apokalypsou spravidla zachrániť vždy len Američania), ktorých spojili vízie o blížiacom sa konci sveta. Prečo sa však zamerali práve na túto konkrétnu rodinu?

SLUZKA Dana Droppová Čítajte viac Recenzia: Film Slúžka kritizuje spoločnosť na pozadí lesbickej lásky

Štyria jazdci apokalypsy

Shyamalanovi (ktorý sa vo filme mihne v drobnej úlohe teleshoppingového predavača) sa podarilo vytvoriť naozaj napätú situáciu, z ktorej, zdá sa, nie je cesta von. Na jednej strane sú štyria úplne neznámi ľudia, ktorí sa pokúšajú presvedčiť Erica a Andrewa o svojej pravde. Áno, veľmi ľahko by mohlo ísť o kult, ale čo ak nie? Aj sami si veľmi dobre uvedomujú, ako šialene musí znieť ich požiadavka, ich vízie ich však vydesili natoľko, že sú ochotní urobiť čokoľvek, aby zabránili najhoršiemu. Vrátane obetovania sa.

Postupne sa totiž jeden po druhom začnú zabíjať, aby tak vypustili jednotlivé vlny apokalypsy. Prečo to robia a prečo to tak funguje? Symbolika je jasná – štyria jazdci apokalypsy, ktorých tvoria tí najobyčajnejší ľudia – napriek tomu, že nejde o vrstvu, ktorá by za prípadný koniec sveta bola skutočne zodpovedná. Ak by tvorcovia chceli byť presní, zaklopali by na dvere štyria bieli muži v drahých oblekoch. Prečo sú tí, ktorí sa snažia katastrofe zabrániť, spúšťačmi jednotlivých fáz apokalypsy? Zdá sa, že tým chcú Ericovi a Andrewovi ukázať, čo sa stane, ak sa čo najskôr nerozhodnú.

Trailer filmu Dedina

Príšerne predvídateľný

Snímka Niekto klope na dvere nie je hororom v pravom zmysle slova, dala by sa charakterizovať skôr ako psychologická dráma, ktorá rieši otázky dôvery, strachu, hnevu, traumy i zodpovednosti. Z hercov najviac vynikol Dave Bautista, Jonathan Groff a Ben Aldridge. V mnohom sa film podobá na Chatu v horách – aj tam sa hlavní hrdinovia museli na konci rozhodnúť, či sa obetujú, aby zachránili svet. Podobne ako oni, aj Andrew vníma situáciu cynicky a spočiatku hovorí, že na všetkých kašle. Je v ňom totiž veľmi dobre opodstatnený hnev voči spoločnosti, ktorá ho odmietla prijať takého, aký je. Ak by osud sveta závisel od tých, ktorými ľudstvo opovrhuje, ako by to dopadlo?

A ako by ste sa zachovali, keby ste mali niekoho presvedčiť o tom, že sa blíži koniec? A keby po vás niekto chcel, aby ste sa obetovali pre záchranu všetkých? To sú otázky, ktoré sa snímka pýta. Niekto klope na dvere je zaujímavým atmosférickým počinom, ktorý však zlyháva azda v tom (pre Shyamalanove filmy) najpodstatnejšom – že je príšerne predvídateľný. Nečakajte preto žiaden zvrat ani šokujúci koniec. Stačí vám pozrieť si trailer a už v podstate viete, ako bude celý dej prebiehať. Zdá sa, že Shyamalanove filmy už nie sú tým, čím bývali…

HODNOTENIE PRAVDY: 3,5 H
Niekto klope na dvere / USA 2023 / r. M. Night Shyamalan, h. Dave Bautista, Jonathan Groff, Ben Aldridge, Nikki Amuka-Birdová, Kristen Cuiová, Abby Quinnová a Rupert Grint.

M3GAN Čítajte viac Recenzia: Vraždiaca bábika si podmanila svet