Štvrtá generácia Škody Octavia svojim príchodom na trh zarezonovala. Už pri predchádzajúcich skúsenostiach s ňou som nadobudol presvedčenie, že ide o dobre vyvážené vozidlo , ktoré ponúka decentný a moderný dizajn, príjemné jazdné vlastnosti, dobrú kvalitu vyhotovenia kabíny, ale aj nadpriemerný vnútorný priestor. Teraz sa mi do rúk dostal jeden z vrcholov ponuky - Octavia vo variante Scout. Jej hierarchické umiestnenie je cítiť aj na cenovke, ktorá sa blíži na dostrel ku hranici 40 000 eur. Dokáže presvedčiť, že je hodná tejto sumy?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI.
Zdroj: Filip Kadlečík
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI.
Zdroj: Filip Kadlečík

Mnohí fanúšikovia modelu Octavia by povedali, že najkrajšou verziou je športové RS. Pre mňa je však šarmantnejší práve Scout, lepšie totiž odráža hodnoty, ktoré v mojich očiach Octavia reprezentuje. Ide o rodinné kombi, s decentnými plastovými chráničmi a doplnkami, ktoré naznačujú, že toto auto by sa nemalo zľaknúť ani ľahšieho terénu. Testovačka zahalená v modrej metalíze na ceste pekne svieti, no nie je zbytočne extravagantná. Modrý lak zasa príjemne ladí s čiernymi a sivými doplnkami. Škoda v tejto generácii Octavie nepodcenila svetelnú techniku a prináša maticové, plne diódové svetlomety, ktoré sú schopné tieňovať okolité automobily a tým zaručujú vodičovi najlepší možný prehľad o okolitej premávke. Okrem toho ešte aj dobre vyzerajú.

Platí, že základným rysom variantu Scout je jeho odlišný dizajn, no dobrodružnejšia Octavia sa opiera aj o vyššiu svetlú výšku. Tá je s hodnotou 157 mm menšia, než v minulosti, keď dosahovala až 170 mm. To je jasná nevýhoda, v teréne totiž so súčasnou Octaviou skôr ublížite podvozku či nárazníkom. Na druhú stranu však nižšie ťažisko a menší rozsah činnosti tlmičov a pruženia umožňujú dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na asfalte, čo sa mi potvrdilo aj v praxi. Novinka s nezávislým zavesením všetkých kolies je komfortná, no nebojí sa ani ostrejšieho zaobchádzania. Dnes sa viac hodí na svoj bežný účel - síce môže ísť aj do terénu, ale pozrie sa tam len málokedy. A keď sa doň náhodou dostane, nebude sa mať za čo hanbiť.

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI.
Zdroj: Filip Kadlečík

Octaviu som mimo spevnenej cesty preveril na rôznych adekvátnych terénnych prekážkach a nesklamala. Najväčší dojem na mne zanechala, keď som sa s ňou potreboval rozbehnúť na podmočenom kopci. Pneumatiky mali v dezéne nachytané blato, auto sa šmýkalo bokom, no jeho inteligentná štvorkolka vedela vhodne zasiahnuť. Pribrzďovala a uvoľňovala kolesá tak, aby zaručila, že sa zo šlamastiky dostanem a robila to prekvapivo dobre. Menšia svetlá výška je síce jedna vec, no Octavia Scout to v teréne stále vie.