Politika 04. október 2022

Nový minister školstva Konzervatívec, profesionál, odporca štrajkov. Kto je Ján Horecký?

Lukáš Kekelák
Lukáš Kekelák

Prezidentka Zuzana Čaputová v utorok vymenovala za nového ministra školstva učiteľa Jána Horeckého.

Prezidentka Zuzana Čaputová v utorok vymenovala za nového ministra školstva učiteľa Jána Horeckého.

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Lukáš Kekelák

Konzervatívec, profesionál, odporca štrajkov. Kto je Ján Horecký?
Ján Horecký. Foto: TASR/Martin Baumann

Horecký bol deväť rokov prezidentom Združenia katolíckych škôl Slovenska a v poslednom čase pôsobil ako manažér siete súkromných škôl Felix.

Podľa TV Markíza bol pôvodne oslovený iba na funkciu štátneho tajomníka, ministrom mal byť riaditeľ cirkevnej školy v Trebišove Slavomír Partila, no nakoniec sa tak nestalo.

Prezidentka Zuzana Čaputová po menovaní novému ministrovi povedala, že spĺňa požiadavky trojkoalície konzervatívne orientovaného odborníka. Pripomenula mu však, že vymenovaním prestáva byť manažérom jednej siete škôl s jasne vyhraneným svetonázorom.

„Stávate sa verejným činiteľom, od ktorého budú mať viaceré segmenty spoločnosti veľké očakávania.“ Žiada ho, aby ostal vecný a férový. „Každé vaše slovo bude pod drobnohľadom verejnej mienky,“ dodala.

Ocenila, že jej v osobnom rozhovore potvrdil, že nepôjde cestou rozdeľovania. Vláda podľa Čaputovej potrebuje tých, čo chcú stavať mosty a nie ich páliť. Prezidentka za sympatické označila, že minister si je vedomý svojich limitov a potreby obklopiť sa odborníkmi, ktorí mu pomôžu rezort riadiť.

Riešenie problémov na ministerstve podľa prezidentky neznesie odklad, najmä čo sa týka existenčných otázok škôl spojených s energetickou krízou, a to v čase, keď vysoké školy avizujú zastavenie výučby. „Nemôžeme si dovoliť zatvorené školy a ďalšiu absenciu výučby,“ apelovala prezidentka.

Foto: TASR/Martin Baumann

Verí, že sa ministrovi podarí naplniť míľniky z plánu obnovy, zmeny v predškolskom vzdelávaní, dotiahnutie kurikulárnej reformy i reformy vysokých škôl, ako aj desegregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Na záver mu zaželala, aby si na poste udržal reformné tempo a zažil úspech.

Hegerovi ho ako kandidáta navrhol Vašečka

Jána Horeckého na post ministra navrhoval premiérovi už počas leta šéf parlamentného školského výboru a poslanec Kresťanskej únie Richard Vašečka. Svoje dôvody vysvetľuje Vašečka pre Postoj: „Mal som s ním dlhoročnú skúsenosť v oblasti vzdelávania ešte z minulých volebných období. Vždy bol pre nás zdrojom kvalitných návrhov. Je jednoznačne zaradený aj v oblasti hodnôt, čo je pre mňa zárukou, že bude dobrým kandidátom aj po charakterovej stránke.“

No pri výbere Horeckého zavážili podľa Vašečku najmä jeho manažérske zručnosti, poctivosť a nasadenie, nie to, že je konzervatívne orientovaný odborník, čím nomináciu nového ministra podmieňoval Boris Kollár.

Vašečka tvrdí, že nejde o „nášho človeka“ či „prvotriedneho katolíka“, ale o odborníka, ktorý v čase ťažkej energetickej krízy a vojny na Ukrajine zvládne manažovať slovenské školstvo. Kritika Horeckého na základe hodnotového nastavenia poslancovi Vašečkovi zaváňa diskrimináciou.

„Buďme voči nemu kritickí až na základe konkrétnych krokov a výsledkov, nie na základe toho, aké má vnútorné presvedčenie. Slobodne vyznávať vieru je hádam na Slovensku ešte dovolené a médiá ani kritici by s tým nemali mať problém,“ vraví Richard Vašečka.

Čítajte tiež

Horeckého pokladá za profesionála, ktorý v úrade ministra nebude presadzovať rozhodnutia na základe ideológie či náboženstva, ale podľa toho, čo je vhodné pre deti a ich rodiny. Exministra školstva Branislava Gröhlinga z SaS však Horeckého vyhlásenia z minulosti znepokojujú a obáva sa, či sa školstvo nestane rukojemníkom názorov alebo vierovyznania namiesto seriózneho záujmu o deti, učiteľov a rodičov a o to, ako a čo sa učia.

Kto je teda nový minister školstva?

Matematikár, úspešný riaditeľ i mestský poslanec

Ján Horecký má 54 rokov a dlhé roky žije v bratislavskej Karlovej Vsi, kde bol posledné dve volebné obdobia aj miestnym poslancom. V roku 2014 kandidoval za širokú pravicovú koalíciu KDH, Most-Híd, Sieť, SaS, SDKÚ-DS, SZ, o štyri roky neskôr ako nezávislý.

Vyštudoval matematiku a geografiu, ktorú vyučoval na Gymnáziu Jána Papánka na Vazovovej ulici v Bratislave i na Spojenej škole Tilgnerova. Na bratislavskom Gymnáziu Juraja Hronca riadil medzinárodný projekt International Baccalaureate určený pre šikovných stredoškolákov. Neskôr pôsobil 12 rokov ako riaditeľ Spojenej školy sv. Františka z Assisi v Karlovej Vsi, ktorá vtedy patrila medzi najlepšie hodnotené základné a stredné školy v rebríčku kvality INEKO.

S pôsobením v škole v Karlovej Vsi sa spája aj jeho obvinenie z trestného činu všeobecného ohrozenia. V roku 2015 na školskom dvore usmrtil šesťročného chlapca pád stromu, z čoho vyšetrovateľ obvinil okrem riaditeľa aj dve vychovávateľky a školníka.

Za Horeckého sa postavil vtedajší minister školstva Juraj Draxler aj Slovenská komora učiteľov.

Všetkých obžalovaných o dva roky neskôr oslobodil Okresný súd Bratislava IV, a to v plnom rozsahu. Pred súdom ich vtedy zastupoval Viliam Karas, súčasný minister spravodlivosti. O tom, že táto kauza pripomínala hon na učiteľov, písali v marci 2017 Martin Hanus a Pavol Rábara.

Foto: TASR/Pavel Neubauer

Do vymenovania na post ministra školstva bol Horecký posledné dva roky manažérom siete súkromných škôl Felix s inovatívnym spôsobom vyučovania, ktorá funguje takmer 10 rokov. Okrem štyroch škôl v Bratislave sú ďalšie v Trnave, Žiline, Liptovskom Mikuláši a Košiciach.

Kritik rodovej rovnosti a zástanca tradičnej rodiny

Názory nového ministra sú jasne konzervatívne. V roku 2013 Združenie katolíckych škôl pod Horeckého vedením malo problém s Hupsovým šlabikárom, v ktorom bola zobrazená rozvedená rodina, striedavá starostlivosť, druhý sobáš, nevlastný otec i príbehy s otvoreným koncom. Podľa Horeckého zobrazovanie všetkých foriem spolužitia bolo príliš náročné na vnímanie pre prvákov a chýbal mu aj výchovný rozmer.

Minister školstva Dušan Čaplovič dal potom vydavateľstvu príkaz prepísať šlabikár v tejto časti. Vyše 250 škôl sa rozhodlo šlabikár vymeniť.

V roku 2014 sa zas Horecký zasadzoval proti návrhu Akčného plánu pre LGBTI ľudí a na proteste pred úradom vlády vyhlásil, že rodová ideológia nebuduje, ale, naopak, ničí dôstojnosť človeka. Novú stratégiu ľudských práv, ktorá chcela presadiť rodovú rovnosť, označil za vedecký nezmysel.

Horecký a ZKŠS daný dokument kritizovali a označili ho za ideologickú indoktrináciu.

„Akčný plán LGBTI pripravuje podmienky na legalizáciu registrovaných partnerstiev aj s novými sociálnymi dávkami, pričom klasická rodina nemá žiadny akčný plán ani národnú stratégiu ochrany rodiny. Akčný plán neprimerane zvýhodňuje jednu skupinu ľudí, ktorá sa v spoločnosti – podľa odbornej literatúry – vyskytuje v minimálnom percente až promile,“ napísalo združenie v roku 2015.

Učiteľom podľa Horeckého prirodzene záleží na tom, aby sa deti navzájom rešpektovali a vážili si jeden druhého bez ohľadu na akúkoľvek odlišnosť.

Rok nato sa združenie na čele s Horeckým ohradilo aj voči knihe Petra Pišťanka a Dušana Tarageľa Sekerou a nožom. Nechcel, aby o „drsnej pornografii, vulgarizmoch a násilí na ženách“, ktoré sa v knihe zobrazovalo, povinne čítali celé generácie žiakov.

Školstvo má podľa neho slúžiť na vzrast spoločnosti i jednotlivca, nie byť inštitúciou masmediálneho charakteru. Ministerstvu školstva vtedy odovzdali petíciu s 10-tisíc podpismi. Kniha nakoniec z povinnej literatúry vypadla.

Kresťanstvo vníma ako najlepšiu prevenciu proti rozkladu civilizácie

Keď Združenie katolíckych škôl Slovenska v otvorenom liste z roku 2020 vyzývalo ukončiť dlhoročnú finančnú diskrimináciu cirkevných a súkromných škôl, použilo pri argumentácii aj vyjadrenia Horeckého, ktorý sa za zrovnoprávnenie týchto škôl zasadzoval.

Princípy kresťanských hodnôt pokladá za užitočné nielen pre deti, ktoré v nich rastú, ale pre celú spoločnosť, pretože podľa jeho slov pôsobia preventívne proti kriminalite, drogám, nihilizmu a hodnotovej prázdnote.

Pôsobia aj „inšpiratívne a eticky, pozdvihujú morálku národa, jeho pracovitosť, pozitívnu orientáciu, vyšší životný princíp, než je len každodenné prežívanie“.

Kresťanské prvky v spoločnosti pokladá nielen za najlepšiu prevenciu proti rozkladu civilizácie, ale i ako riešenie pre mnohé sociálne problémy či pozitívny vplyv na demografický vývoj spoločnosti.

Foto: TASR/Jakub Kotian

Štrajk učiteľov nepodporil

Združenie katolíckych škôl sa za Jána Horeckého nezapojilo do štrajku učiteľov za vyššie platy v roku 2012, a to aj preto, že školskí odborári požadovali okrem iného zastaviť normatívne financovanie cirkevných škôl na úkor verejných. Odmietal tiež, aby si učitelia robili z detí rukojemníkov.

Výhrady malo združenie aj v roku 2016. Protesty pred voľbami vnímalo ako zbytočný populistický krok, keďže šesť týždňov pred voľbami nie sú možné systémové zmeny.

„Neželáme si, aby práve učitelia zavádzali do spoločnosti deštruktívny prvok – štrajkovať tesne pred voľbami v snahe vymôcť si pre seba aspoň krátkodobý prospech.“

Učitelia by mali byť podľa neho „nositeľmi ducha a vnášať do spoločnosti pozitívne kultúrne a morálne vzorce správania“, uviedol vtedy Horecký s tým, že kresťanský učiteľ „nemiluje zverené deti do výšky svojho platu“, ale vzdeláva a vychováva ich ako svoje vlastné. 

Štrajk nie je podľa jeho slov kresťanským postojom, hoci učiteľov pred voľbami v roku 2016 nakoniec slovne podporil.

Človek na úrovni, vraví o ministrovi šéf komory učiteľov

Šéf Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman nechce nového ministra hodnotiť, kým nič v rezorte neurobil. Pozná ho z viacerých rokovaní a je to prvý minister, s ktorým si aj tyká. Pokladá ho za človeka na úrovni, ktorý vie vystupovať.

Ako spätne vníma, že nový minister v minulosti odmietol štrajkovať? Podľa Crmomana je to typické pre konzervatívnu časť učiteľskej obce, ktorú reprezentuje.

„Vždy bol skôr za rokovania, hľadanie kompromisov a jemnejšiu formu ako radikálnejšie vystúpenia a požiadavky,“ hovorí pre Postoj Crmoman. Dodáva ešte, že nevnímal, že by mal voči aktivitám komory Horecký negatívny postoj.

Podľa šéfa učiteľskej komory má Horecký potenciál byť lepším ministrom, než bol Branislav Gröhling. Ale závisí to od toho, či bude mať dostatočnú vyjednávaciu pozíciu, podporu vlády a voľné ruky.

Podľa Crmomana musí riešiť najmä alarmujúci nedostatok učiteľov a kritickú neatraktivitu učiteľského povolania, najmä v Bratislavskom kraji, a taktiež zabezpečiť, aby sa pre energetickú krízu neopakoval scenár zavretých škôl.

Ak by sa ministrovi podarilo zvýšiť financovanie školstva či dotiahnuť kurikulárnu reformu, Crmoman by to pokladal za úspech.

Komora bude citlivo sledovať ministrovu komunikáciu, ako aj to, či bude zastupovať odbornosť, transparentnosť, rešpektovať názory väčšiny a robiť rozhodnutia na základe konsenzu alebo či bude presadzovať v školstve iba jednu skupinu, teda len konzervatívny pohľad na svet. „Dúfame, že sa ukáže ako človek nad vecou, ktorý bude zastupovať všetkých,“ vraví Crmoman.

Foto: TASR/Jakub Kotian

Môže byť dobrým ministrom, vraví odmietnutý kandidát Bútora

Daniel Bútora, ktorý bol tiež jedným z kandidátov na ministra školstva, no po prvom kole ho zablokoval Boris Kollár, pre .týždeň povedal, že kandidáti čelili pri výbere dobrým otázkam, ale aj irelevantným kritériám.

Pripúšťa, že bol odmietnutý, lebo nemusel na niektorých pôsobiť ako dostatočne konzervatívny kandidát.

Ako ďalej uviedol pre .týždeň, nového ministra Jána Horeckého pozná ako odborníka, celkom dobrého manažéra a šikovného človeka, ktorý rozumie modernej pedagogike. Môže byť podľa neho dobrým ministrom. Posledné roky bol podľa neho súčasťou vzdelávacích prostredí, ktoré patrili k tomu najkvalitnejšiemu, čo na Slovensku bolo. Ktokoľvek však podľa Bútoru príde na ministerstvo, nemôže si pre jeho komplikovanosť a časové i obsahové tlaky nenarobiť nepriateľov. Vraví, že prijatie tohto postu na taký krátky čas je službou krajine.

Nevie o tom, že by sa Horecký v praxi správal ako „úzkoprsý či tuhý katolík“, ale ak bude takým v pozícii ministra, bola by to podľa Bútoru zlá správa pre školstvo. Tému kultúrnych vojen totiž vníma ako väčšie riziko než Putinovo Rusko.

Hipš od nového ministra zázraky neočakáva

Politik a odborník na vzdelávanie Juraj Hipš, ktorý kandidoval do parlamentu za koalíciu PS/Spolu, ministra Jána Horeckého osobne nepozná. Hipš pre Postoj označuje za chybu, že sa hľadanie nového šéfa rezortu školstva zúžilo na to, z akého „kmeňa“ pochádza.

Kvalifikáciou ministra školstva nemá byť podľa neho to, či je konzervatívec alebo liberál, veriaci alebo ateista. „Má pomáhať vytvárať školy ako ekosystém, kde sa v bezpečnom prostredí stretávajú rôzne deti s rôznymi príbehmi. Toto by mal mať na pamäti aj Ján Horecký,“ odkazuje novému ministrovi.

Základné školy sú dnes podľa neho jedným z mála miest, kde sa stretávajú deti z rôznych spoločenských vrstiev, statusu či vierovyznania.

Čítajte tiež

Hipš od ministra nemá veľké očakávania vzhľadom na neurčitý čas životnosti menšinovej vlády. Keďže nový minister nastupuje do funkcie na krátke obdobie, veľké zázraky nečaká.

Za dôležité však pokladá, aby nový minister napĺňal míľniky plánu obnovy, hneď na začiatku sa zasadil za odmietnutie zatvárania škôl, ukázal jasný plán a finančné krytie na zvýšené ceny energií a vyriešil začleňovanie ukrajinských detí do škôl. Vzhľadom na veľké množstvo tém, ktorým bude ministerstvo čeliť, je podľa Hipša dôležité, aký schopný tím si okolo seba postaví.

Horeckého bývalý kolega mu odporúča hľadať všeobecnú zhodu

Prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska Daniel Masarovič vníma svojho predchodcu Jána Horeckého ako mimoriadne zdatného odborníka, ktorý má všetky predpoklady zastávať post ministra.

„Je to odborne i ľudsky, charakterovo mimoriadne vyzretý a spôsobilý, múdry, rozvážny a rozhľadený človek s bohatými skúsenosťami, ktorý to so školstvom myslí dobre bez toho, aby nadbiehal niektorej názorovej skupine,“ hovorí pre Postoj Masarovič.

Novému ministrovi radí robiť veci spoločným participatívnym prístupom a vytvoriť tak priestor na akceptovateľnú zhodu, tak v odbornej pedagogickej obci, ako aj s ostatnou verejnosťou naprieč celým svetonázorovým spektrom.

Hoci obaja pochádzajú z kresťanského prostredia, Masarovič verí, že nový minister dokáže presvedčiť svojou prácou a odbornosťou aj liberálnu stranu. Pozná ho totiž ako človeka, ktorý hľadá univerzálne a konštruktívne riešenia prospešné pre deti všetkých typov škôl.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0