GTÜ: Hrdza sa vracia! Elektromobilom hrozí ešte viac

Je korózia áut minulosťou? Ani nie. Potvrdzujú to výsledky technických kontrol 6,6 milióna áut. Hrdza sa objavuje dokonca častejšie ako pred pár rokmi. Výrobcovia totiž šetria.

21.01.2022 16:00
debata (1)
Hrdza nie je minulosťou. Do budúcna hrozí najmä... Foto: NHTSA
Mazda 6 - korózia Hrdza nie je minulosťou. Do budúcna hrozí najmä elektromobilom, na ktorých výrobcovia šetria, kde sa dá, a navyše pri nich vzniká riziko galvanickej korózie.

Odkedy začali automobilky masívne používať galvanizáciu, hrdza prestala byť vážnym problémom áut. Lenže zdá sa, že korózia sa opäť vracia. Informuje o tom spoločnosť GTÜ, jedna z najväčších sietí nemeckých technických kontrol. Tá monitorovala 6,66 milióna vozidiel v období od 1. januára 2020. Výsledky, ktoré poskytla nemeckému magazínu Auto, Motor und Sport, nepotešia. Až 441 000 z nich malo problém s hrdzou. Týkalo sa to najmä modelov starších ako desať rokov, no bolo tu aj 6 000 mladších. Možno sa to nezdá veľa, ale technický šéf GTÜ Marco Oehler tvrdí, že nemusí trvať dlho a z korózie sa môže stať opäť vážny problém.

bromleyauto.com Čítajte viac Vi Bilägare: Švédi otestovali ochranu nových áut proti korózii. Výsledky nepotešia

Podľa Oehlera to súvisí s trendom šetrenia. Jednoducho, výrobcovia znižujú náklady na nesprávnom mieste. Napríklad na protikoróznej ochrane, ktorá zahŕňa nielen pozinkované plechy, ale aj rôzne tesnenia, výplne dutín, vložky blatníkov či rôzne uzatvorenie spojov lepidlami alebo tmelmi. Ako zvlášť rizikové vidí v tomto smere nové elektromobily. Ich výroba je sama osebe drahá, a tak sa šetrí všade, kde je to len možné. Navyše s nimi súvisí nový fenomén. Aby boli čo najľahšie, vyrábajú sa z rôznych materiálov. Ich vzájomné pôsobenie však môže spôsobovať takzvanú galvanickú koróziu, ktorá je dlho neviditeľná.

Tesla - oranžová strecha Čítajte viac Majú Tesly hrdzavú strechu? Nie, chyba to nie je

„Ak sa na skrytých miestach, ktoré sa ťažšie chránia pred koróziou, stretnú nepriaznivé páry materiálov a ak na tieto miesta pri každodennom používaní prenikne vlhkosť, môže pôsobiť ako elektrolyt. Vo vnútri materiálu vznikajú následkom tohto chemického procesu korózne zárodky, ktoré sa neskôr stanú viditeľnými aj zvonku,“ vysvetľuje Oehler. Tento problém napríklad riešil Volkswagen v súvislosti s elektrickým hatchbackom ID.3. Problémom je aj to, že výrobcovia často požívajú penu na výplne dutín, ktorá síce znižuje hlučnosť, no zároveň má hygroskopické vlastnosti, teda viaže vlhkosť. Výsledkom nie je nič iné ako korózia.

Folksam - crashtest hrdza Čítajte viac Folksam: Korózia znižuje bezpečnosť. Ukázal ‘crash‘ starej Mazdy a Golfu

Expert na koróziu Ralf Rosler spomenul ako príklad Teslu 3, ktorá mala najazdených len 300 km, no už ju sužovali prvé fľaky hrdze. Rosler tvrdí, že jej predný stĺpik kabíny vyplnený izolačnou penou nasiakne postupne vodou, o šesť mesiacov bude hnedý a o šesť rokov úplne hrdzavý. Motoristi by nemali brať hrdzu na ľahkú váhu, pretože ak sa prejaví na nosných častiach karosérie, má negatívny vplyv na bezpečnosť počas nárazu. Aby sme ale Tesle nekrivdili, najväčšími hriešnikmi sú podľa GTÜ Ford Transit, Lada Samara, Seat Alhambra, Ford Galaxy a modely Suzuki – Baleno a Jimmy. Chváliť čím sa nemajú ani Daihatsu Curore, Charade a Mira, Opel Vectra, Subaru Legacy či Ford Ka.

Korózia Čítajte viac Cazana: Toto je 10 áut, ktoré ‘žerie‘ hrdza

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #GTÜ #hrdza #korózia #korózia áut
Články podľa značiek