O francúzskej vlajkovej lodi je známe, že má štýlu na rozdávanie - nádherný exteriérový dizajn pripomínajúci shooting brake sa tu snúbi s avantgardným interiérom, kde sa dokonca uplatňuje napríklad aj systém nočného videnia. Úlohy špičkovej verzie sa zhostila plug-in hybridná verzia. Ako sa jej darí?

Peugeot508 SW Plug-in hybrid.
Zdroj: Filip Kadlečík

Veľmi dobre. Podľa Podľa Peugeotu ponúka plug-in hybridný pohon tohto vozidla čisto elektrický dojazd na úrovni 44 kilometrov podľa WLTP, ja som v ideálnom prípade s plne nabitou batériou dosiahol úplne totožné číslo. Na testovacej trase sa mi síce na pár sekúnd naštartoval aj spaľovací motor, no 44 kilometrov sme s 508 SW prešli takmer úplne bez jeho pomoci. Svedčí o tom aj fakt, že udávaná spotreba benzínu na testovacej trase bola 0,2 l/100 km.

Je skvelé, že model 508 SW nemá problém prejsť trebárs 100 kilometrov po diaľnici a potom, pri príchode do cieľového mesta, prejsť do bezemisného režimu, v ktorom je schopný zotrvať aj štyri desiatky kilometrov.
Filip Kadlečík

Pri razantnejšom predbiehaní pomalého vozidla som teda spálili niečo menej ako jeden deciliter fosílneho paliva. To je naozaj zanedbateľná hodnota. Ak by som s plynom narábal opatrnejšie a schválne sa snažil dojazd predĺžiť, dalo by sa to. Pri tejto testovacej jazde som sa však snažil nebrať extra ohľad na nízku spotrebu elektrickej energie, zvolil som svoj bežný jazdný štýl a užíval som si dokonca aj vyhrievanie sedadiel či ich masážnu funkciu.

Peugeot508 SW Plug-in hybrid.
Zdroj: Filip Kadlečík

Francúzske kombi ma dojazdom potešilo, no aj tak si myslím že do budúcnosti by nezaškodilo, ak by prišlo k zvýšeniu efektivity jeho elektrického pohonu. Počas môjho testovania sa totiž spotreba elektrickej energie pohybovala na relatívne vysokých číslach, pri bežnom jazdení dosahovala úroveň okolo 27 kWh/100 km. Aj preto batéria s kapacitou 11,8 kWh stačila len na prejdenie niečo vyše štyroch desiatok kilometrov. Pri dojazde udávanom podľa prísneho cyklu WLTP vychádza spotreba elektrického pohonu na cifru 26,8 kWh/100 km, ku cti Peugeotu teda slúži, že v realite sa od tejto hodnoty de facto nevzdialil.

Špecializované elektromobily sú však bežne schopné dosahovať aj o tretinu nižšiu spotrebu, čo by dojazd hneď razantne zvýšilo. Rýchlejšie by mohlo byť aj nabíjanie, privítal by som, ak by palubná nabíjačka dosahovala výkon ešte vyšší, než aktuálnych 7,4 kW. Verejne dostupné nabíjacie stanice totiž ponúkajú omnoho vyššiu nabíjaciu kapacitu, než tento plug-in hybrid dokáže využiť. To je však problém takmer všetkých automobilov tohto druhu.

Peugeot508 SW Plug-in hybrid.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by som si mal vybrať, preferoval by som najmä zníženie spotreby elektrického pohonu a zvýšenie nabíjacieho výkonu. S kapacitou batérie by som nehýbal - čím je menšia, tým je to lepšie. V plug-in hybride totiž môžete jazdiť aj na benzínový pohon a vtedy padne vhod, ak so sebou auto nevláči príliš veľkú “mŕtvu váhu” v podobe vyšťaveného akumulátora a elektromotora.

Pri plug-in hybridnom Peugeote 508 SW je cítiť, že batéria tu nie je zbytočne veľká. Aj s vybitým akumulátorom totiž jazdí so spotrebou pod 6 l/100 km. To, vzhľadom na dynamiku 1,6 litrového turbom prepĺňaného štvorvalca, nie je vôbec zlý výsledok. Veď v hybridnej prevádzke disponuje maximálnym výkonom 165 kW (225 k). Najvyšší apetít, práve spomínaných 6 l/100 km, som s vozidlom dosiahol na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h. Aj tu však ešte dokáže pracovať i v elektrickom režime, no jeho spotreba stúpa tak vysoko, že je to zbytočné.

Peugeot508 SW Plug-in hybrid.
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri jazde po diaľnici som radšej využil funkciu e-Save, vďaka ktorej som si mohol odložiť zostávajúcu kapacitu batérie na mestské jazdenie, kde som z nej mal vyšší úžitok, než na diaľnici. Je skvelé, že model 508 SW nemá problém prejsť trebárs 100 kilometrov po diaľnici a potom, pri príchode do cieľového mesta, prejsť do bezemisného režimu, v ktorom je schopný zotrvať aj štyri desiatky kilometrov. Pomáha mu k tomu aj silná rekuperácia elektrickej energie. Tá však nestačí na to, aby zvyšovala elektrický dojazd, skôr umožňuje elektrické rozbiehanie aj pri vybitej batérii.

Keď si kupujete plug-in hybrid, musíte rátať s tým, že ho budete denne dobíjať. Uistite sa, že máte takú možnosť - či už v práci, alebo doma. Verejné nabíjačky sú príjemný bonus, nemôžu však byť vašim denným chlebíkom. Zbláznite sa z nich. Kupovať si vozidlu typu PHEV bez nabíjania nemá zmysel. Naopak, ak vlastníte rodinný dom či garážové státie s elektrickou prípojkou, toto auto je pre vás jedna z najlepších alternatív na ekologickejší a efektívnejší transport.