V servisoch nechávame čoraz viac peňazí. Na vine je zložitá technika

Ceny opráv nových aj starších áut prudko stúpajú. Len za posledný rok vzrástli o 10 %. Dôvodom sú predovšetkým nové a zložitejšie technológie, a tým aj drahšie náhradné diely.

17.05.2021 12:00
debata (9)
Pred rastúcimi cenami opráv niet úniku. Nové... Foto: TUV Sud
TUV Report - 2017 Pred rastúcimi cenami opráv niet úniku. Nové LED svetlá či čelné okná so senzormi sú jednoducho drahšie. Elektronika však pribúda v celom vozidle.

Vyplýva to z údajov poisťovní. Ceny opráv aj náhradných dielov stúpajú v podstate každý rok. Jednou z hlavných príčin sú nové moderné technológie. Autá majú viac senzorov, kamier a podobných zariadení. So sústavným poklesom cien sa táto technika potom dostáva aj do lacnejších vozidiel. Popri tom rastú aj mzdy mechanikov a celková náročnosť diagnostiky. Tým však stúpajú nároky na prípadné opravy, ktorých ceny sú niekedy aj päťnásobne vyššie ako pred desiatimi rokmi.

„Cena takzvanej plechovej škody za uplynulých desať rokov vzrástla o 70 percent,“ uviedla Eva Svobodová z poisťovne Uniqa. Najviac zdraželi čelné sklá, riadiace jednotky, svetlomety, elektronika, alebo aj spätné zrkadlá. Napríklad pri Škode Octavia tretej generácie, jedného z najčastejších automobilov na našich cestách, vzrástla medziročne cena opráv o desať percent. Zadný nárazník a jeho samotná výmena na vozidle zdraželi podľa dát poisťovne Generali z priemerných 775 eur na 856 eur. V prípade predných hmlových svetiel stúpla priemerná cena zo 137 eur v roku 2019 o viac ako 30 percent na 184 eur v roku 2020.

Cena predných svetlometov zas stúpla asi o pätinu. Rast cien potvrdzuje aj analýza Združenia nemeckého poisťovníctva. Nové svetlomety sú technologicky zložitejšie a v drvivej väčšine už nemajú klasickú žiarovkou. Najčastejšou technológiou sú LED diódy, napríklad v prípade aktuálnej Octavie štvrtej generácie sa už ani iné predné svetlomety kúpiť nedajú. Pritom pri predchádzajúcej generácii mala väčšina predaných vozidiel klasické halogénové svetlá. Stúpa aj cena čelných okien, kde pribúda množstvo senzorov, ktoré sa musia po výmene znovu kalibrovať. Veľa čelných okien je navyše vyhrievaných, čo ich obstarávaciu cenu ďalej zvyšuje.

„Cena sa medziročne upravuje podľa rastúcich nákladov. K zásadnejším nárastom však dochádza len pri dieloch, kde sa zmenila technológia. Halogénové svetlomety boli lacnejšie ako dnešné LED svetlomety, pri ktorých je však svetelný zdroj výrazne účinnejší a má dlhšiu životnosť,“ povedal hovorca Škoda Auto Pavel Jína. Podľa údajov poisťovne Uniqa je priemerná škoda hradená z povinného zmluvného poistenia zhruba 2 740 eur. V súčasnosti však rastú aj ceny nových áut. Podľa cenového indexu EY sa zvýšili len v prvom štvrťroku tohto roka oproti poslednému kvartálu 2020 priemerne o 0,8 percenta. Za nárastom má stáť najmä plošné zdražovanie značiek VW, Škoda a Mercedes-Benz.

pannenstatistik ADAC Uwe Rattay Čítajte viac ADAC: Ktoré autá zlyhávajú najviac priamo na ceste?

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #náhradné diely #servis áut #oprava auta #ceny opráv
Články podľa značiek