2021-10-21 10:30:00
BMW X7 Dark Shadow
BMW X7 Dark Shadow
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X7 40d xDrive Dark Shadow – Všetko.

Keď na otázku "čo chcete?" odpovedáte "všetko," ste na správnom mieste.

 

BMW X7 40d xDrive Dark Shadow nie je auto pre straky a iné drobné vtáctvo so záľubou v lesklých veciach. Tu sa v chrómovanej mriežke nebude trasochvost biely obdivovať a pretŕčať. Ani hocaké Káňa v pochrómovaných diskoch podobných poklopom smetných nádob nebude šťastné. Tu je mriežka chladiča čierna. Farba je matná tmavo-sivá. Sklá sú zatmavené a izolačné. Tu sú ešte aj nápisy v čiernej a disky sú tiež matné. Toto auto nie je gýč. Toto auto má všetko. Aj kúsky lesklých predmetov, pre stvorenia s obľubou v ligotavých materiáloch. Lebo crafted clarity prvky tu sú a sú skvelé. Avšak sú vo vnútri. Tam kde ich môžete obdivovať bez pocitu zbytočnej okázalosti a dekadencie.

Dark Shadow je limitka. "Kusofka." Vzácnosť. 500 kusov nie je málo, ale ani veľa. Dôležitejšie než hodnota pri následnom predaji však je to, že ide o dizajn, ktorý sa už nedá zbastliť. Aspoň nie tak veľmi, aby si každý na planéte a priľahlom vesmíre s fungujúcim zrakom musel povedať, že vy teda máte vkus implantovaný na Pereši (pardon perešania, ale veď vy viete).

Zdroj: Ján Hargaš

Toto je tak dobrá špecifikácia, že keby bola u iného importéra, tlieskal by som a celý týždeň uznanlivo pokyvkával hlavou. Lenže BMW je medzi novinármi už dobre známe citom pre správnu špecifikáciu, pre správnu voľbu prvkov, a preto môžem konštatovať jediné: X7 Dark Shadow je konfigurované výborne. Nečudujem sa.

Pravdou je, že v prípade tohto auta to nebolo až také ťažké. Lebo o dizajn sa stará v prvom rade samotná edícia. Ak si chcete svoju X7 správne nakonfigurovať, ak nie rovno skopčiť, aspoň čo-to odkukať je žiaduce. Lebo počas testu som stretol na cestách hneď niekoľko modelov X7 a všetky vyzerali v porovnaní s týmto tak... tak ako diskotéka v kulturáku. Najprv dobre, no potom niekto strhol krepák, zažal svetlo a ono to... ono to bol stále ten starý hnusný kulturák. 

Zdroj: Ján Hargaš

Edícia Dark Shadow aj niečo stojí. Konkrétne si túto parádu zakúpite za necelých 20 000 eur. V nej sa okrem iného nachádza Merino blue modrá celokožená výbava. Jedným slovom? Áno. Poďme ďalej. Za ďalších 5000 eur máte prémiový hi-fi systém Bowers a Wilkins. Za 2400 eur prikúpte BMW Night Vision, za 775 Crafted Clarity, balík Inovation za 3500 eur aj s laserovými svetlami, či balík Executive Drive Pro s obdivuhodne schopným systémom na jazdu v pruhoch. A ešte semotamo občas niečo a bum, cenovka je bezpečne nad 130 000 eur. Veľa? Čo ste, veď to je polovica ceny trojizbového bytu v Ružinove. A kto si kúpi X7 a k nej trojizbák? V súvislosti s realitným trhom je cena tejto hnuteľnosti nízka. 

V skutočnosti nízka nie je, ale je adekvátna. Za ten nadhľad, pocit výnimočnosti, obrovský priestor pre 7 cestujúcich, za vychytávky, pohodlie, fantastický podvozok a ešte fantastickejšiu jazdu. Za kvalitné, ba prvotriedne materiály, za kožu, za krištál. Je veľmi pravdepodobné, že Dark Shadow si v čase, keď tento test vyjde, už nebudete môcť objednať. Môžete si však nakonfigurovať auto, ktorému to taktiež pristane podobným spôsobom. A autám tejto veľkosti naozaj veľmi svedčia matné laky a tmavé prvky namiesto chrómu. Všetky tie chrómované lišty sú na tej istej úrovni ako Maybach GLS a ten pri všetkej úcte nie je ani zďaleka taký pôvabný a potentný ako X7 od BMW. To isté platí aj o zvyšku štartového poľa. Akokoľvek dobrý je Range Rover, akokoľvek dobré je GLS, či Q7, alebo aj "kupé" Q8, na X7 nemajú. Nech sa aj v jednotlivých kategóriách dokážu vyškriabať vyššie, celkový dojem je výrazne na strane X7. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ide najmä o jazdu

Na dvadsaťdvapalcových diskoch kolies je len máločo pohodlné, ale X7 to zvládne. Rafinovaný podvozok, ktorý nesie známky genetiky modelov Rolls Royce ťaží z aktívnych stabilizátorov, ktoré dokážu masu auta udržiavať na správnej strane sveta aj v momentoch naozaj náročných manévrov. Táto technológia autu umožňuje jazdiť s pohodlnejšie nastaveným vzduchovým pružením. Dokonca ani takmer 2,5 tony hmotnosti nie je zásadným problémom pre veľké diery na ceste. Podvozok je naozaj ukážkový a fascinujúci. Predovšetkým pri dynamike. Sily, ktoré pôsobia na posádku v zákrutách a pri ostrých manévroch už spôsobujú solídny pohyb vnútorností, ktorému možno brániť len s vypätím všetkých dostupných svalov. Podvozok ale stále drží, motor ťahá a auto sa do zákrut tlačí ako občan ČSFR do radu na mandarínky. Zdanlivé popieranie fyzikálnych zákonov je tu pritiahnuté do úplného extrému. Viac už je len jazda na okruhu s kamiónom. Okrem aktívnych stabilizátorov a aktívneho vzduchového pruženia schopného nastaviť výšku v rozmedzí zhruba 8 cm sa pod jazdné vlastnosti a nehynúcu trakciu stará ako rozloženie hmotnosti, tak vynikajúco nastavený podvozok, no tiež lepivé pneumatiky od Pirelli, ktoré sa môžu dostať až cez 300 mm šírky. Nakoniec je to aktívne riadenie zadnej nápravy, ktoré dáva manévrovateľnosti vo vyšších i nižších rýchlostiach pomyselnú čerešničku. K tomu samozrejme patrí parkovací asistent a parkovacie kamery okolo celého auta.

Zdroj: Ján Hargaš

Komfort a športovosť je dopĺňaná enormne dobrým odhlučnením. Jazda rýchlosťami vysoko prevyšujúcimi slovenské maximá nie je ničím rušivá. Komunikácia medzi radmi môže prebiehať pokojným vyrovnaným hlasom. Svet okolo len v tichosti sviští a neovplyvňuje posádku. Nezažil som nič pohodlnejšie a vhodnejšie na dlhé trasy. A to hovorím ako večný odporca modelov SUV. Vidíte, vidia vás, rešpektujú vás a pustia vás. A ide sa ďalej. 

Silným argumentom je nepochybne motor. Áno, X7 už nekúpite s prekomplikovaným "quadturbo" šesťvalcom, ale čert ho ber. 340 koní, 8-stupňový Steptronic a xDrive sú silné agrumenty, ktoré aj po strate vrcholnej naftovej motorizácie naďalej robia z X7 a naftového šesťvalca BMW najdynamickejší motor tejto kategórie, ktorý ešte k tomu nikdy nemal problém s emisiami. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 4,77 sekundy, z 80 na 120 km/h za 5,49 sekundy. Prvý čas je výrazne lepší ako GLS 400d, druhý je na vlas rovnaký (5,48 vs. 5,49). Maximálna rýchlosť je 250 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,1 sekundy. Kľúčové pre komfort je okrem dynamiky a bleskurýchlych reakcií prevodovky, ktorá je zároveň obdivuhodne jemná, je skutočnosť, že ide o mild-hybrid. Najmä s ohľadom na pomalú jazdu v meste, či jazdu cez križovatky. Motor takmer neciteľne zhasína a znova štartuje. Hlavne však rýchlo a nič na tom nezmeníte ani tlačidlom vypnutia štart-stop systému - lebo tam nie je. Tu je veľký skok vpred v porovnaní so starším štart-stop systémom. Áno, je to lepšie a aj trvácnejšie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu bola 8,8 litra. To vrátane svižnej jazdy naprieč slovenskom za prvou dávkou vakcíny. Poviem vám, lepší vakcinačný špeciál nenájdete. Keď už človeka chytá cestou späť únava a teplotka začína rásť, nevadí, to sa dá, lebo pohodlnejšie je už len ľahnúť a spať. Prítomní asistenti spánkové pokušenie odvrátia.

Pomer kilometrov je v prípade tohto testu iný. Vychádza to na cca 65% diaľnic a rýchlostných ciest, 30% okresných ciest a zvyšný zvyšok tvorili mestské presuny. Väčší podiel mesta spotrebu zvyšuje niekam pod 10 litrov. Viac okresiek naopak dokáže spotrebu znížiť podobne ako nižšie rýchlosti na diaľnici. Zníženie rýchlosti na cca 120-130 km/h zníži spotrebu aj o liter. Niežeby na tom záležalo, ale je to tak. Každopádne ide o skutočne obdivuhodnú spotrebu, ktorá umožňuje odjazdiť na jednu nádrž s týmto obrom takmer 900 km. 

Zdroj: Ján Hargaš

A čo priestorová ponuka? Nuž, viac miesta pre sedem ľudí ponúkne azda len predĺžený Cadillac Escalade, prípadne autobus MHD. Kým jeden pridá viac pohodlia a podstatne komótnejšiu jazdu, druhý nepridá nič. Marí sa mi niečo o radosti v BMW a smútku v MHD, ale to je asi niečo celkom iné. 

Sedadlá - všetky, sa dajú ovládať elektricky. Logika tomu miestami chýba, ale nakoniec sa všetko podarí a všetko zapadne kam má. To auto je rafinované a nesmierne komfortné. Aj dvierka si privrie samé, aby ste nemuseli trieskať ako na žiguláku. 

BMW X7 Dark Shadow je fascinujúce auto vo fascinujúcej špecifikácii. Krátko po ňom som presadal do modelu M8. Áno, bolo to fajn leto... M8 bolo o ďalších tridsať tisíc drahšie. Vymenil by som? Nie. A nejde o 30-tisíc (ktoré nemám). V X7 40d xDrive je všetko. A to je viac ako niečo. 9,5 z 10 bodov. Len upozorňujem, že toto hodnotenie platí na toto konkrétne auto v tejto farbe a špecifikácii a s daným motorom. Chcete ešte viac? Nech sa páči, 50i stále môžete kúpiť. Budete mať ešte aj horúce V-čko a dynamiku rozbehnutého bizóna na energetickom nápoji. Naftiak je ale všetko aj preto, lebo s ním zájdete ďalej bez potreby potešiť každého druhého majiteľa pumpy. A ešte jeden odkaz: stop chrómu na veľkých autách. Hneď! 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW X7 40d xDrive
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka:

8-stupňová športová automatická

Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 250/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 700/1750-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,7-8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5151/2000/1805
Rázvor náprav (mm): 3105
Objem batožinového priestoru (l): 2120/750/326
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2545
Užitočná hmotnosť (kg): 825
Maximálna hmotnosť (kg): 3295
Základná cenníková cena verzie: od 89 200 €
Cena verzie 40d xDrive od: 90 000  €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku