Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Hyundai i30 N Line: Starý vs. nový očami majiteľa

Hyundai i30 N Line je populárnou a vyhľadávanou voľbou nielen pre mladého motoristu, ktorý si chce príjemne a rezko zajazdiť, ale pritom nechce alebo lepšie povedané nemôže akceptovať výzvy ostrého hot-hatchu.

Hyundai I30 N Line s naftovým motorom vo verzii kombi sme už otestovali. Okrem klasického redakčného testu sme si Fastback N Line po modernizácii preverili aj z iného pohľadu. Tradičný test nájdete už čoskoro v našom časopise, dnes sa však pozrieme na detaily, ktoré si bežný novinár nemôže všimnúť. Oslovil som preto svojho kamaráta Martina (28 r.), ktorý je šťastným majiteľom modelu Hyundai i30 N Line s 1,4 litrovým benzínovým motorom s výkonom 103 kW (140 k), manuálnou prevodovkou a požiadal ho o jeho subjektívne dojmy pri jazde s modernizovanou verziou i30 N Line Plus s 1,5 litrovým benzínovo – mildhybridným motorom s výkonom 117 kW (159 k)  a modernou inteligentnou manuálnou prevodovkou iMT. Preto tento článok vnímajte ako otvorenú debatu dvoch nadšených motoristov a nie všetko čo ako kritika vyznieva skutočne kritikou aj je.

Hyundai i30 kombi N Line+ je atraktívne divergentný

Vopred prízvukujem, že je extrémna škoda, že sa nám nepodarilo zaobstarať totožné stupne výbavy, zaobídeme sa však aj bez toho. Martin má síce bežnú výbavu N Line, ale vie veľmi dobre, prečo sa tak pred niečo vyše rokom rozhodol. Jednoducho mu nestálo zato priplácať si za mierne lepšie jednoduché LED svetlomety a pár interiérových fíčuriek, ako sú polokožené sedadlá s elektrickou reguláciou pre vodiča. Tak aby sme boli presní, na rýchlo zhrnieme, čo za príplatok v balíku PLUS vlastne dostanete Predné FULL LED svetlomety so statickým LED prisvecovaním zákrut, systém na nasledovanie jazdného pruhu, systém monitorovania mŕtveho uhla, športové sedadlá v prevedení koža/Alcantara, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, či integrovaná navigácia s 10,25″ farebným + Apple CarPlay/Android Auto/Bluelink/TomTom a pár ďalších drobností.

A teraz už budem len tlmočiť v skratke Martinove slová. Bok po boku vyzerá modernizovaný kus agresivnejšie, športovejšie a dynamickejšie. Môžu za to predovšetkým väčšie a ostrejšie medzery v nárazníku a LED svetlomety na tmavom podklade. Martin však hneď skonštatoval, že s vozidlom jazdí viac ako 80% v meste a tak si nepotrpí na príplatkové 900 eurové svetlá, zároveň však dodáva, že ak by mal iné priority a jazdieval by v miestach so zvýšeným výskytom lesnej zveri, lepšie svetla by určite prijal. Samotný halogén však nesvieti zle, keďže som aj ja jazdil jeho autom viac ako tisíc kilometrov.

Po nastúpení do interiéru hneď našiel rozdiely. Ovládanie funkcie start-stop zmenilo umiestnenie a tiež napr. pribudlo tlačidlo cúvacej kamery, ktoré jeho starší model vôbec nemá. Martin si skladá slnečné okuliare a kladie ich do stropnej priehradky. Tam si všimol detail, ktorým je čalúnenie. V jeho staršom kuse si musel okuliare vždy vypodložiť handričkou, čalúnenie chýbalo,  a pri jazde dokázali voľné položené okuliare vydávať nepríjemné zvuky.

Modernejší polodigitálny prístrojový štít s farebnými pozadiami má niektoré funkcie, ktoré jeho klasická mechanická verzia nemá. Na jemu vlastnom kuse mu najviac chýba zobrazenie aktuálnej navolenej rýchlosti tempomatu. Jednoducho si vždy musí pamätať, na akú rýchlosť ho nastavil a nevie si to jednoducho overiť. Verzia N Line Plus na displeji tieto hodnoty spoľahlivo ukazuje.

Zaujímalo ma aj priame porovnanie multimediálneho systému. Tam prezradil, že jeho menší displej ma prirodzenejšie proporcie. Pomer strán novej jednotky mu nepríde symetrický, ale dá sa na to zvyknúť. Pri orientácii v menu podotkol, že z modrej farby mohli trochu ubrať a aj ikony menu mohli byť výraznejšie na úkor pomerne veľkého písma. Stalo by sa tak rázom prehľadnejším a intuitvnejšim. Pochváliť musí grafickú stránku a plynulosť a tiež aj to, že v novinke sa dá Apple CarPlay pripojiť aj bez nutnosti kábla. Pomaly sa chystáme na jazdu a Martinovi vidno, že je akýsi nesvoj. Po skúsenostiach so starším BMW si rýchlo navykol sedieť najnižšie pri ceste. To sa na novinke kvôli elektrickému nastavovaniu nedá a rozdiel je podľa jeho slov citeľný. Tak ako každý vodič si prispôsobil aj posuvnú lakťovú opierku (staršie ostré N-ko ju má pevnú). Tú pochválil, drží vo vysunutej polohe poctivejšie.

Začíname jazdu. Prvý rozbeh si počínal opatrne. Spojkový pedál je veľmi mäkučký, prakticky bez mechanickej odozvy. Spojku neovládate priamo, ale cez elektrohydraulický mechanizmus. Stlačenie pedála sleduje senzor a elektronika prevádza vaše povely na výtlačný mechanizmus. Vďaka takémuto ovládaniu dokáže riadiaca jednotka rozpojiť motor a prevodovku aj za jazdy a vozidlo tak môže plachtiť aj bez toho, aby ste vyšliapli spojku alebo vyradili do neutrálu – napríklad pred vjazdom do obce. Zaujímavé je, že nijakým spôsobom nevnímate, že spojkový pedál neovládate priamo, ale sprostredkovane Ani na konci cesty si Martin nebol istý kde spojka začne reálne zaberať a prirovnal to k virtuálnej realite hernej konzoly. Kulisa riadiacej páky má podľa jeho slov iný chod. Nie je taká mechanická, hoci dráhy má presné.

Pri jazde si všimol, že aj brzdy pracujú inak. Nie že by boli niektoré z nich slabšie, ale novší model ich ma nastavené viac civilnejšie, bez efektu zahryznutia. Starší N Line nemohol mať volič jazdných režimov v spojení s manuálnou prevodovkou. Tu teda došlo k výraznej zmene. Komfortný a Eko režim mu neučarovali, zato si nevedel vychváliť športový režim, kde pri podradzovaní systém automaticky pripojí medziplyny. Ak s nimi nechcete jazdiť, stačí mierne podržať nohu na plynovom pedáli a radíte úplne normálne bez medziplynu. Navyše, ak by ste mali motor pretočiť, čiže by ste podradili vo vysokých otáčkach, systém vás automaticky upozorní výstrahou. Malé tlačidlo v blízkosti kulisy radenia je však malé a ťažko sa v zápale dynamického šoférovania hľadá. Sám Martin niekoľkokrát omylom aktivoval vyhrievanie sedadiel.

Nový motor má v sebe viac sily. Ide lepšie aj od spodných aj od vyšších otáčok. Pri diaľničnom tempe povolených 130 km/h točia oba motory rovnaké otáčky. Výhodou novinky je, že pri totožnom jazdnom štýle bola spotreba o 0,7 litra menšia. A to je teda nezanedbateľná hodnota v boji proti emisiám. Celkovo nový motor pracuje tichšie, ale zato nám obom prišiel trošku viac nervózny pri voľnobežných otáčkach (nájazd cca 15 000 km). Autičkár si všimne aj rozdiel vo zvukovom prejave od výfuku. Zvuková kulisa staršieho modelu ma hutnejší športovejší zvuk.

Záver

Martinovi sa prevedené zmeny pri modernizácii páčia. Ešte som medzi rečou zabudol prezradiť, že Martin pokukuje po novom ostrom eNku, nakoľko mál pár krát možnosť sa s previesť s verziou pred modernizáciou.

Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDi 48 V 6 iMT N Line+

Cena (základ/test)                                          16 190/24 490 €

Záruka                                                           5 rokov bez obmedzenia km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 482 cm3, max. výkon 117 kW (159 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 123 – 144 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 5,4 – 6,3/6,0 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi –
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 450 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov