Vikingovia boli v Amerike presne pred 1000 rokmi

Vikingovia sa nachádzali v Amerike presne pred 1000 rokmi, v roku 1021, uvádzajú holandskí vedci v novej štúdii publikovanej vo vedeckom časopise Nature.

22.10.2021 20:00
vikingovia Foto:
Ilustračné foto.
debata (11)

Je to zatiaľ najskorší presne stanovený rok výskytu Európanov na americkom kontinente, informuje televízna stanica CNN.

Vikingovia sa do Kanady doplavili cez Atlantický oceán na škandinávskych dlhých lodiach, nazývaných tiež „langskip“.

spánok, bdenie, nespavosť, spánková hygiena Čítajte aj Ako dlho by ste mali spať podľa veku? Pozrite si tabuľku

Vedci z Univerzity v Groningene (RUG) skúmali trámy a ďalšie opracované drevo zachované na archeologickej lokalite s pozostatkami vikinského osídlenia L'Anse aux Meadows, v severnej časti kanadského ostrova Newfoundland.

Experti pri výskume použili presnejšiu metódu datovania, než je obvyklý postup za použitia uhlíka C14. Využili fakt, že kozmické žiarenie, ktoré podnecuje vznik rádioaktívneho izotopu uhlíka C14, nie je stabilné. Koncentrácia tohto izotopu sa pri slnečných búrkach výrazne zvyšuje a zanecháva stopy v štruktúre dreva.

A práve takáto solárna búrka sa odohrala v rokoch 992993. „Pri meraní koncentrácie uhlíka C14 v letokruhoch dreva sme v jednom z letokruhov zaznamenali veľmi vysoké hodnoty tohto izotopu. Sme presvedčení, že táto koncentrácia zodpovedá slnečnej búrke z roku 993,“ uviedla vedúca výskumu Margot Kuitemsová.

hepatitída typu B, baktérie, vírus, zdravie Čítajte aj Vírus žltačky trápil už ľudí v praveku. Jeho vývoj má vplyv aj na dnešnú dobu

Vedci potom podľa celkového počtu 29 letokruhov, ktorý si od solárnej búrky z roku 993 ešte kmene stromov použité pri budovaní vikinskej osady stihli vytvoriť, došli k záveru, že boli zoťaté v roku 1021.

Doposiaľ sa vedci domnievali, že Vikingovia sa v Amerike nachádzali zhruba niekedy medzi rokmi 990 a 1000. Nie je však jasné, koľko sa Vikingovia na americkom kontinente v jednom kuse zdržiavali. Viacero dôkazov však ukazuje, že ich prítomnosť mala vždy skôr krátkodobý charakter.

Vikingovia chodili do Ameriky hlavne kvôli drevu a ďalším prírodným materiálom. Jeden z bádateľov vysvetľuje, že ide o prvú globalizáciu.

j AZ3o Gx Q-640x400 Čítajte aj Potápač našiel na dne mora meč z obdobia križiackych výprav

Vedci sa už skôr domnievali, že Vikingovia boli prvými Európanmi, ktorí obývali americký kontinent. Poukazovali pritom aj na niektoré pasáže zo severských ság, ktoré popisovali stretnutia s domorodým obyvateľstvom. Práve tieto zdroje by mohli v budúcnosti pomôcť vytvoriť časový harmonogram výskytu Vikingov v Amerike.

11 debata chyba