SME
reklama

Zníženie rýchlosti v slovenských mestách na tridsiatku? Nezmysel, tvrdia dopravní analytici

Opatrenia nemotivujú ľudí používať hromadnú dopravu.

Znižovanie rýchlosti sa stáva trendom aj v slovenských mestách. Znižovanie rýchlosti sa stáva trendom aj v slovenských mestách. (Zdroj: Adobe Stock)

Európske mestá ako Paríž, Brusel či Bilbao znížili v uliciach maximálnu rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. V minulosti sa už tridsiatka osvedčila v Grazi, chystá sa ju zaviesť Miláno a podobné plány sa už objavujú aj na Slovensku.

O znížení povolenej rýchlosti z 50 na 30 km/h sa najnovšie hovorí v Košiciach. Mesto vychádza z Plánu udržateľnej mobility v rámci Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Primárne sú na tento účel vytypované obslužné cesty vnútri sídlisk alebo v centre mesta a jeho širšom okolí. Realizáciou týchto opatrení predpokladáme podstatné zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukciu tranzitnej dopravy," povedal pre Košice:Dnes Sebastián Baran, vedúci referátu infraštruktúry Útvaru hlavného architekta mesta Košice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zmeny a samotné zníženie rýchlosti sa môžu objaviť až o dva roky, zmeny musí schváliť krajský dopravný inšpektorát.

Objavujú sa však návrhy aj na celoplošné zníženie rýchlosti v mestách na úrovni štátu, napríklad v Rakúsku alebo dokonca v celej Európskej únii.

Motiváciou tejto snahy má byť nielen zníženie nehodovosti. Podľa Európskej rady pre bezpečnosť je ďalším dôvodom znižovanie emisií, ktoré vozidlá produkujú.

Bola by na takéto zníženie rýchlosti pripravená aj Bratislava?

Najprv upokojovacie prvky, potom zníženie rýchlosti

„Plánujeme pripraviť dopravné projekty aj na niektorých úsekoch ciest hlavného mesta s cieľom zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti,“ vysvetľuje Dagmar Schmucková, hovorkyňa bratislavského magistrátu.

Dodáva však, že Bratislava má v súčasnosti snahu uplatniť iné prvky upokojovania dopravy, a to napríklad presmerovanie tranzitu mimo centrálnej oblasti mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hovorkyňa hlavného mesta pripomína, že rozširovanie zón so systémom regulovaného parkovania PAAS prináša aj znižovanie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, čo však už nie je novinkou.

„Zriadenie zóny 30 musí aj pre vodiča evokovať okolím a upokojovacími prvkami, že sa vodič v takej zóne nachádza,“ tvrdí Schmucková.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9S2R na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 226
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 565
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 7 725
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 947
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 478
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 567
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 340
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 626
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Borecky: Poviedky z Podhájskej
  2. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  3. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  4. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  5. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  6. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  7. Pavol Burda: Vojna a mier rečou akože vlastencov
  8. Jozef Varga: Krkavci / 56. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 106 824
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 38 333
  3. Pavol Burda: Podržtaška naveky 35 397
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 359
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 089
  6. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 673
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 407
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 18 272
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu