Honda HR-V: Ako zvládol zvláštny hybrid 3 200 km dlhú štreku? Spotrebou prekvapil

Hovorí sa, že hybridné autá nedokážu byť úsporné na diaľnici. Je to pravda? Overili sme to na trase do Bulharska a späť za volantom Hondy HR-V.

06.08.2022 07:00
debata (6)
Za volantom Hondy HR-V sme strávili viac ako 3... Foto: Tomáš Andrejčák
Honda HR-V - test Bulharsko 2021 Za volantom Hondy HR-V sme strávili viac ako 3 000 km. Cieľom boli pláže Čierneho mora. Dosť nato aby sme preverili ako funguje jej atypický hybridný pohon.

Honda HR-V tretej generácie sa nám dostala do rúk už dávnejšie. Podrobný test sme uverejnili v máji. Teraz sme ale mali príležitosť absolvovať s hybridným crossoverom skutočne dlhú „štreku“. Výber auta na cestu do Bulharska a späť nebol náhodný. Hovorí sa totiž, že bežné hybridy, nie sú príliš stavané na diaľničnú prevádzku a že ich parketou je mesto. Lenže nás čakalo 3 200 km zväčša po rýchlostných komunikáciách. Zaujímalo nás, či si nové HR-V poradí s takouto náročnou úlohou. Najmä, ak jeho hybridný systém, nemá veľa spoločného s klasickými hybridmi. Koncepcia Hodny pripomína viac elektromobil, ako auto so spaľovacím motorom. Až na to, že chýba zásoba batérií. Tú nahrádza generátor.

Viac elektromobil ako hybrid

Za označením 1,5 e:HEV sa skrýva trakčný elektromotor s výkonom 96 kW a krútiacim momentom 253 Nm. Napájaný je z generátora spojeného s 1,5-litrovým 4-valcom i-VTEC, pracujúcim v Atkinsonovom cykle. Pri 6 000 otáčkach ponúka 79 kW. Spaľovací motor sa na priamo spojí s prednými kolesami len pri vyšších rýchlostiach, aby nedochádzalo k zbytočným stratám plynúcim z premeny energií. Je tu teda jediný prevod, ktorého pomer zodpovedá bežnej „päťke“ alebo „šestke“. Aké otáčky má motor v tomto režime, povedzme pri diaľničnej stotridsiatke, sa ale nedozviete, pretože HR-V nemá otáčkomer. Hybridy ich v podstate nepotrebujú, veď vzťah medzi otáčkami a rýchlosťou nie je fixný. Hybridný systém si žije takpovediac vlastným životom.

Pod kapotou je síce spaľovací motor, ale... Foto: Ľuboš Pilc
Honda HRV - test 2022 Pod kapotou je síce spaľovací motor, ale hlavným trakčným motorom je ten elektrický. Má 96 kW. Vďaka tomu jazdí HR-V nesmierne hladko. Takmer ako elektromobil.
Honda HR-V - test Bulharsko 2021
Honda HR-V - test Bulharsko 2021
+23Honda HR-V - test Bulharsko 2021

Obrovskou výhodou je, že prioritný elektrický pohon prináša plynulý a harmonický rozjazd, tak ako pri elektromobiloch. Je to veľmi príjemné. HR-V sa snaží čo najviac pracovať v čisto elektrickom režime a pri spomalení rekuperovať, čo je ďalší odkaz na svet elektromobilov. Mieru rekuperácie môžete dokonca nastaviť v štyroch stupňoch krídelkami na volante, alebo rovno zvoliť maximálnu mieru rekuperácie presunutím voliča do polohy B. I tak je brzdný účinok nastavený prívetivo, bez extrémneho spomaľovania, ktoré často prekáža majiteľom elektrických áut, najmä ak sa nedá vypnúť. HR-V je v tomto veľmi priateľské a vie na maximum využiť aj svoju zotrvačnú energiu. Zlá nie je ani dynamika jeho „zeleného“ pohonu, hoci o športovca nejde.

Dynamika stačí

HR-V zrýchľuje na stovku za 10,6 sekundy. Podobne, ako predchádzajúca „nehybridná“ verzia. Má to ale špecifikum. Ak od HR-V žiadate prudšiu akceleráciu, neostáva mu nič iné, ako poslať spaľovací motor do vysokých otáčok. Vzniká tak efekt podobný prevodovkám CVT i keď tá tu, samozrejme, nie je. Toto sa odohráva vždy, keď auto potrebuje dostatok energie. Teda aj pri stúpaní alebo aj pri miernom, keď požadujete diaľničné tempo. Malá batéria, ktorou disponuje, je totiž len akýmsi rezervoárom energie. Ak je jej treba viac, motor sa hneď „ozve“. Je to proste súčasť charakteru tohto auta. Ale Honda urobila maximum preto, aby nebol „mixér efekt“ príliš otravný. Motor je skvelo odhlučnený, napokon, ako celá kabína.

Interiér je spracovaný doslova prémiovo. Skvelé... Foto: Ľuboš Pilc
Honda HRV - test 2022 Interiér je spracovaný doslova prémiovo. Skvelé sú materiály, sedadlá, volant aj plnohodnotný prístrojový panel. A najmä - dostatok hardvérových ovládačov.
Honda HRV - test 2022
Honda HRV - test 2022
+14Honda HRV - test 2022

Ak chcete od HR-V viac dynamiky, môžete zvoliť režim Sport, kedy reaguje na stlačenie plynu pohotovejšie. No nakoniec dáte prednosť štandardnému nastaveniu a začnete sa skôr sústreďovať na ekonomickú jazdu. Po čase sa dokonale zžijete s hybridným pohonom, takže ak naň príliš netlačíte, zistíte, že to ide aj bez častého „zavítania“ do oblasti vysokých otáčok. A potom sa vie HR-V odvďačiť až kúzelne nízkou spotrebou. My sme na našej ceste k Čiernemu moru absolvovali prejazd Maďarskom, Srbskom a celým Bulharskom. Späť sme sa navyše vracali cez Rumunsko, dokonca s prejazdom krásneho priesmyku Transfagaraš, kde vás serpentíny dovedú až do výšky 2 044 metrov nad morom. Spolu to bolo viac ako 3 200 km, prevažne po diaľnici. Asi si poviete, “nič pre hybrid“. Ako to teda dopadlo?

S palivom vie šetriť príkladne

K dlhej ceste patrí vysoké tempo a HR-V nemá s diaľničným limitom najmenšie problémy. Samozrejme, veľa rezervy na zrýchlenie je už nezostáva. Napokon, maximálna rýchlosť je obmedzená na 170 km/h. V takomto režime a navyše v protivetre, ktorý nás prevádzal celým Maďarskom ale aj úsekom cez Bulharsko, si vedelo HR-V „potiahnuť“ aj takmer sedem litrov benzínu na 100 km. Ako náhle však zvoľníte tempo, napríklad na 120 km/h začne byť hybridná Honda oveľa úspornejšia. Dostanete sa asi na 6,5 litra na 100 km. Ešte viac svedčí HR-V rýchlosť 110 km/h. Potom prakticky vymiznú „mixérové“ fázy. No i tak niet pochýb, že na rýchlostných cestách by ste asi viac šetrili s naftovým kombi. Lenže potom sa karta prudko obráti.

Najviac zabrať dostala naša Honda pri prechode... Foto: Tomáš Andrejčák
Honda HR-V - test Bulharsko 2021 Najviac zabrať dostala naša Honda pri prechode cez rumunské pohorie Fagaraš. Vystúpali sme až do nadmorskej výšky 2 040 metrov. Na počudovanie, nebola v dlhom stúpaní spotreba vyššia ako na diaľnici.

Hybridný systém Hondy dokáže totiž na okreskách a v meste zliezť so spotrebou na neuveriteľne nízke hodnoty, nižšie, než si viete predstaviť s dieselmi. Tak napríklad naše každodenné jazdy v Sozopole a jeho okolí sa pohybovali na úrovni 3,2 až 3,8 litra na 100 km. Pri takomto využití je hybridný systém neuveriteľne efektívny. A na štyroch litroch sa udržíte aj pri dlhších cestách s povoleným limitom 90 km/h. Zaujímavé to bolo tiež pri prejazde Fagarašu. Pri stúpaní do najvyššieho bodu sa spotreba na úseku dlhom asi 50 km vyšplhala asi na sedem litrov na 100 km. Potom sme ale mali pred sebou nekonečný zjazd. A tu HR-V opäť ukázala svoju silu. Nielenže celé klesanie absolvovala s vypnutým motorom, ale navyše rekuperovala energiu, oveľa efektívnejšie než mild-hybridy.

Toto je priemerná spotreba za 3 200 km. Veľmi... Foto: Tomáš Andrejčák
Honda HR-V - test Bulharsko 2021 Toto je priemerná spotreba za 3 200 km. Veľmi slušných 5,5 litra benzínu na 100 km. Aj predchádzajúce priemerné spotreby hovoria jasne o tom, že hybridný pohon dokáže šetriť.

Takže do mestečka Sibiu sme z Transfagarašu prišli so spotrebou 2,1 litra na 100 km (!) a to vrátane asi 30 km dlhého úseku po okresných cestách bez výraznejšieho klesania či stúpania. Výsledok? Po 3 200 km sme odčítali z palubného počítača priemer 5,5 litra na 100 km. Spotreba na ceste späť, pritom sme od mora vlastne stúpali, bola ešte o jeden deciliter nižšia. Aj ostatné spotreby, zachytené v palubnom počítači za dlhšie úseky, sa pohybovali na 4,7 až 5,4 litra. Takže naša spotreba bola vlastne jednou z najvyšších. najvyššia. Čo z toho vyplýva? Záleží od vášho osobného „mixu“. Ak väčšina jázd v roku pripadá na mesto a okresné cesty, bude hybridné HR-V jednoznačne skvelou a ekonomickou voľbou. Ekonomickejšou ako s dieselom. No ani dlhý výlet k moru vás s týmto hybridom nezruinuje. Priemerná spotreba bude nakoniec len o pár deci vyššia, než ak by ste volili naftový model podobnej veľkosti.

Aj „Simly Clever“ bledne

A Honda HR-V prekvapila aj komfortom. Jej podvozok naozaj skvelo filtruje hluk a nerovnosti. A to máte dispozícii vyslovene komfortné sedadlá. Ani dlhé hodiny za volantom vás neunavia. Kabína je vypracovaná vyslovene prémiovo. Hoci HR-V vychádza z menšieho Jazzu, používa neporovnateľne kvalitnejšie materiály aj solídnejší infotainment s plnohodnotným prístrojovým panelom. Neotravuje vás ani prílišnou digitalizáciou, keďže Honda razí opäť trend analógových tlačidiel tam, kde majú byť. Klímu tak nastavujete otočnými ovládačmi na samostatnom paneli a po ruke mate aj klasický volič „prevodovky“. Popri kompaktných rozmeroch vie navyše ponúknuť enormný priestor. Neporovnateľný s konkurenčnou Toyotou Yariss Cross. Neprichádzate ani o zázračné zadné sedadlá „Magic Seats“.

Napriek batériám pod podlahou kufra, neprišla... Foto: Ľuboš Pilc
Honda HRV - test 2022 Napriek batériám pod podlahou kufra, neprišla Hoinda HR-V o geniálne zadné sedadlá Magic Seats. Ale v porovnaní s predošlou generáciou je kufor predsa len menší.

Tie sa dajú buď vyklopiť, alebo sklopiť až do podlahy, takže získate vodorovnú ložnú plochu a kufor s objemom od 319 do 987 litrov. A mohol by byť ešte väčší, ale nová hybridná generácia si musela „uchmatnúť“ pár litrov pre batérie. Ale nevadí, Čo-to sa pri klasickom usporiadaní zmestí aj pod zadné “sedáky“. V tomto smere môže byť HR-V príkladom pre mnohých konkurentov. Na dlhej ceste sme tiež ocenili asistenčné systémy, ktoré sú súčasťou všetkých verzií. Bez ohľadu na stupeň výbavy, má HR-V udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat, automatické prepínanie LED svetiel, monitorovanie slepého uhla alebo výstrahu pred križujúcimi vozidlami. Verte, že na dlhej „štreke“ je to obrovská výhoda. Takto nejako má vyzerať moderný kompaktný crossover. Je pohodlný, praktický, univerzálny, bezpečný a veľmi úsporný.

Honda HRV - test 2022 Čítajte viac Test: Honda HR-V e:HEV – prerod na hybrid má aj svoje muchy

Za túto kvalitu si ale aj zaplatíte. Naša verzia Advanced sa cenou vyšplhala na 31 590 eur. Lenže okrem kompletného bezpečnostného balíka dostávate aj bohaté komfortné vybavenie – dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá a volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, infotainment s 9-palcovou obrazovkou a navigáciou, parkovaciu kameru či elektrické ovládanie veka kufra a vlastne aj „automat“. Investovať do vyššej úrovne Style už nemá príliš význam. Azda len kvôli výkonnejšiemu Audiu a indukčnému nabíjaniu telefónu. Bohužiaľ, ako to býva u Japoncov zvykom, samostatne sa tieto prvky objednať nedajú.

Rozmery, objemy, hmotnosť

Dĺžka (mm) 4 340
Šírka (mm) 1 866
Výška (mm) 1 582
Rázvor náprav (mm) 2 610
Svetlá výška (mm) 188
Objem kufra (l) 319 – 987
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 452 (s vodičom 75 kg)

Technické údaje

Model Honda HR-V 1,5 e:HEV Advanced
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 498
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 79/6 000
Výkon elektromotora (kW) 96
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 131/4 500
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) 253
Systémový výkon (kW) 96
0 – 100 km/h (s) 10,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 170
Normovaná spotreba na 100 km (l) 5,4
Spotreba počas testu (l) 5,7

Ceny

Základná cena 28 490 €
Cena testovanej verzie 30 990 €
Cena testovaného exempláru 31 598 €

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Honda #Honda HR-V
Články podľa značiek