Turbodúchadlá sú tu s nami takmer od vzniku automobilov. Za vynálezcu turba sa považuje švajčiarsky inžinier Alfred Büchi, ktorý si dal súčiastku zvyšujúcu výkon motora patentovať už v roku 1905. Technológia sa za ostatných vyše 100 rokov posunula miľovými krokmi vpred, no princíp ostal rovnaký.

V druhej časti série článkov o turbodúchadle sa pozrieme na variabilnú geometriu lopatiek. Možno je ňou vybavené aj vaše vozidlo, no viete, čo to vlastne je a ako funguje?

Čo je to variabilná geometria lopatiek turba?

Najmä turbodúchadlá v dieselových motoroch majú namiesto wastegate ventilu vodiace lopatky, ktoré riadia prúdenie výfukových plynov. Takéto turbodúchadlá sa označujú ako VTG (Variable Turbine Geometry, teda variabilná geometria lopatiek turba).

Keď sú lopatky v zatvorenej polohe, prúd výfukových plynov obchádza turbínu, čím sa ale veľmi rýchlo dosiahne maximálny tlak v systéme.

Takto funguje turbodúchadlo.
Zdroj: Autobild

V nízkom až strednom rozsahu otáčok sa lopatky otvárajú len minimálne, čo zrýchľuje odozvu. Turbodúchadlo motoru zaisťuje optimálny plniaci tlak. Nakoniec sa pri plnom zaťažení lopatky otvoria úplne, čím do systému prúdi maximálne množstvo výfukových plynov.

Turbodúchadlo dosahuje najvyššie otáčky a tým aj najvyšší plniaci tlak.
Keďže systémy VTG sú citlivé na vysoké teploty, ešte pred pár rokmi sa používali len v dieselových motoroch, kde je teplota výfukových plynov výrazne nižšia.

Aby sa vyrovnali s vysokými teplotami benzínového motora, sú v systémoch VTG potrebné drahé materiály. Porsche bolo prvým výrobcom, ktorý použil turbíny VTG pre benzínové motory (911 Turbo a 718 Boxster/Cayman S).

Medzičasom sa však technológia dostala aj do masovej výroby. Motor 1,5 TSI v Golfe 7. generácie s výkonom 130 koní využíva VTG turbodúchadlo. Očakáva sa, že čoskoro budú nasledovať ďalšie modely.