Plusy

+ Grafické úpravy zlepšujú celkový herný zážitok
+ Kvalitnejšie textúry a osvetlenie prostredia
+ Vylepšené zvuky zbraní a vizuál výbuchov
+ Stále rovnako pútavý príbeh celej trilógie

Mínusy

- Frustrujúce automatické mierenie v prvom diele Crysis Remastered
- Remaster prvému dielu trilógie miestami skôr uškodil
- Viaceré technické nedokonalosti

Dokonalý recept, ako prilákať čo najväčšiu základňu gamerov k jednému titulu zrejme neexistuje. Keď však v roku 2007 vyšiel prvý Crysis, spôsobil ošiaľ, aký sa v hernom svete len tak nevidí. Svojím grafickým spracovaním nastavil latku tak vysoko, že ju zvládol skutočne len ten najlepší počítač.

Prelomový titul svojho času priniesol hráčom to, čo dovtedy ešte nezažili. V podobnom duchu sa niesli aj ďalšie dva nadväzujúce tituly, v ktorých si každý užil počas hrania perfektný príbeh ako vytrhnutý zo sci-fi filmu.

Zdanlivo nekončiaci súboj medzi mimozemskými jednotkami Ceph a privátnou militaristickou skupinou C.E.L.L. sa zmenil v desiatky hodín perfektnej akcie a kosenia nepriateľa z pohľadu prvej osoby, ktorá bola v každom diele iná.

Takto pred rokom v septembri sa tvorcovia rozhodli vydať remastrovanú verziu celej trilógie, ktorá prišla na PC, PS4 aj Xbox One. Tentokrát sme sa dočkali rozšírenia aj pre PS5 a nový Xbox Series S a X, kde si chce Crysis znova získať pozornosť všetkých pôvodných fanúšikov. Obhájila však remastrovaná edícia trilógie svoju povesť a priniesla vylepšenia, ktoré môžu hráči oceniť?

Crytek / úprava redakcie

V recenzii sa ďalej dozvieš:

  • Aké zmeny prináša remastrovaná trilógia Crysis na PS5
  • V čom je iné prostredie titulov
  • V akej oblasti remake paradoxne uškodil
  • V ktorej časti trilógie pocíti hráč najväčšie zmeny

Dejovú linku trilógie Crysis zrejme netreba skúsenejším hráčom príliš približovať. Fundamentom všetkých častí je boj proti mimozemským jednotkám, ktoré napadli svet, no zároveň sa hráč ocitá v súboji proti militaristickej skupine. To, čo nám od roku 2007 predstavovali jednotlivé diely, dostalo teraz nový „kabát“, ktorý má hráčom priniesť ešte lepší a hlavne modernejší zážitok z tohto akčného sci-fi.

V prípade PS5 je zážitok umocnený o špičkovú grafiku a moderné techniky, ktoré neobišli remaster celej trilógie. Napriek tomu nie je v každom prípade hranie úplne dokonalé a niektoré diely sa nevyhýbajú kritickým chybám. Ideálnym príkladom je už prvý diel Crysis, ktorý naráža na viacero nedostatkov. O tých však až za chvíľu.

Celé prostredie hry bolo v remastrovanej edícii pre PS5 prepracované a pôsobí skutočne omnoho modernejším dojmom. Dôraz sa kládol nielen na hlbšie textúry, ale aj na mechaniku hrania či modely postáv, ktoré sú výrazne detailnejšie ako v minulosti.

Novinky sú v prvom diely citeľné najmä pri globálnom osvetlení prostredia, ktoré po novom pôsobí prirodzenejšie a nasvecuje jednotlivé objekty omnoho reálnejšie. Oko hráča potešia aj hlbšie textúry napríklad pri stopách po kolesách vozidiel. Výčitky však prichádzajú napríklad pri presýtených farbách prostredia, ktoré majú v mnohých prípadoch na míle ďaleko od originálu. Napríklad také stromy sú omnoho zelenšie, ako by sa patrilo.

Remaster prvého dielu ukazuje svoje pozitívne zmeny napríklad pri modeloch postáv, ktoré sú zložené z väčšieho množstva polygónov, vďaka čomu dostávajú reálnejší „look“. Taktiež sa im dostalo viac detailov, ktoré sa dajú postrehnúť na oblečení.

Zmysluplné zmeny má remastrovaný Crysis aj pri takom obyčajnom piesku na pláži. Voda s vylepšenou grafikou a mechanikou odráža viac svetla a vlny sa v nej lámu omnoho výraznejšie než v predchádzajúcich tituloch.

Prvý remastrovaný diel sa ale nevyhol problémom. Nie všetky textúry totiž neboli upravené tým správnym spôsobom. Obyčajné skalnaté útesy teraz pôsobia „plocho“ a chýbajú im detaily, ktoré boli aj v roku 2007 o čosi bohatšie.

Kritika padá tiež na systém mierenia, ktorý je katastrofálny. Automatické mierenie na PS5 je nepresné, protivníka nezameria presne ani v tesnej blízkosti a hráč tak neraz ostáva frustrovaný kvôli chaotickému miereniu na pohybujúce sa postavy. Miestami si ale hra zmyslí, že je schopná nepriateľa zamieriť aj automaticky, to ale nie je pravidlom.

Znova sa tu taktiež stretneme aj so starým známym stínaním stromov, ktoré sa lámu ako špilky aj pri výstrele zo zbrane. Nejeden hráč by čakal, že sa tento neduh pôvodnej verzie v remastri zmení, no nestalo sa.

Čo však prešlo zmenou je nielen voľba zbraní, ale aj výber špeciálnych vlastností nanoobleku, ktoré už nie je možné vyberať pôvodným spôsobom. Miesto toho si medzi nimi hráč len prepína dvomi tlačidlami na ovládači.

Pri zbraniach sa dostalo aj na prepracované zvukové efekty, ktoré znejú viac priestorovo a rázne. Prvý diel Crysis je tak dôkazom, že sa remaster zameriaval najmä na vizuálnu stránku hry a jej prostredia, pričom na herné mechaniky príliš nemyslel. To sa odrazí napríklad aj pri neraz bizarnom správaní kórejských vojakov.

Inou kávou je však druhá časť série, ktorá so sebou priniesla značný grafický upgrade už pri vydaní v roku 2011. Opäť tak išlo o náročný titul, ktorý si zahrali v tom čase len „vyvolení“. Tentoraz sa ukazuje v ešte lepšom svetle, doslova. Hlavnú rolu v remasteri opäť zohráva nové osvetlenie prostredia, spolu s vylepšenými modelmi zbraní.

NEPREHLIADNI
Dokonalá náhrada za Left 4 Dead. Hral som novinku, pri ktorej kosenie mutantov nikdy nebolo zábavnejšie

Hráč sa tak znova stretáva s drobnými zmenami, ktoré vylepšujú celkový herný zážitok v boji proti dvom diametrálne odlišným nepriateľom. Zmenilo sa kritizované používanie zbraní, ktoré bolo uzamknuté na 30 fps. Tentokrát je prebíjanie viditeľne plynulejšie.

Úpravy sa dotkli rovnako aj takej obyčajnej trávy v hernom prostredí, ktorá sa hýbe už pri plnom framerate na 60 fps a pri prechode ňou má hráč pocit, akoby sa skutočne ohýbala podľa jeho pohybu. Nepresné mierenie ako v prvej časti je v Crysis 2 preč a zameranie protivníka je tak omnoho rýchlejšie a jednoduchšie.

Možnosti nanoobleku sú takmer rovnaké ako v prvom diele, s tým rozdielom, že jednotlivé schopnosti si hráč užije dlhšie aj priamo v akcii a nemusí na doplnenie energie čakať tak dlho ako predtým.

Celkové zmeny tu dávajú dôraz na odlesky objektov, ich odrazy na reflektívnych povrchoch a kvalitnejšie textúry New Yorku, ktoré pôsobia vierohodnejšie a detailnejšie. Viditeľných zmien je tu oproti prvej remastrovanej verzii o čosi menej, no pri takom hraní v 4K to vôbec nevadí. Hra samotná je po grafickej stránke na vysokej úrovni.

Ten najlepší herný zážitok z remastrovanej trilógie však prichádza až v Crysis 3, ktorá je vrcholným titulom série s absolútne najlepším grafickým spracovaním i hernou mechanikou. Samotná grafika bola špičková už pred 8 rokmi v čase vydania pôvodnej hry a v remastri tak prináša azda najmenej viditeľných noviniek či zmien z celej trilógie.

NEPREHLIADNI
RECENZIA Far Cry 6: Je až mrazivo brutálny s najlepším záporákom v histórii. Doplatil len na tradíciu Ubisoftu

Boj proti mimozemšťanom a vojenským „odpadlíkom“ tu naberá úplne nový rozmer a hráč si počas dlhých hodín hrania užíva bohatšie možnosti ako napríklad úpravu nanoobleku. Samozrejmosťou je tu tiež vylepšovanie zbraní alebo zmena streliva či kadencie zbraní priamo počas hrania.

Veľkým pomocníkom pri stealth akcii s neviditeľným módom obleku je tichý luk s rôznymi druhmi šípov, ktoré dokážu elektrošokom ničiť napríklad automatický guľomet alebo svojou silou aj na diaľku zneškodniť nepriateľa bez toho, aby vzbudil pozornosť ostatných.

Dôraz sa tu znova kladie na lepšie globálne osvetlenie a ray-tracing. Reálnejšie pôsobia aj explózie vozidiel a streľba zo zbraní, ktoré tentoraz odrážajú aj najmenšie detaily a svetelné odlesky. Taktiež sa tu vo verzii pre PS5 dostalo na najpresnejšie automatické mierenie, s ktorým sa nemôže remaster prvého Crysis na konzole ani porovnávať.

Útoky mimozemšťanov na postavu hráča však niekedy pôsobia trochu chaoticky a nepredvídavo. To by bolo v poriadku, pokiaľ by hlavný protagonista nemal napríklad v jednej z misii strieľať po Ceph guľometom, no útoky prichádzajú odzadu, kde sa pripevnený guľomet nedokáže otočiť. Poteší naopak česká lokalizácia v podobe titulkov.

Napriek tomu je remaster Crysis 3 pomyselným umeleckým dielom, ktoré dodáva poslednej časti trilógie ten najlepší glanc, aký si skutočne zaslúži. Pokiaľ by ale chcel hráč prežiť celý príbeh a uvrhnutie sveta do maximálneho chaosu, rozhodne by nemal ísť ani pri remasteri od toho najlepšieho konca, ale začať pekne od začiatku.

Zhodnotenie

Celá séria Crysis si v hernej komunite vybudovala silné meno. Povesť, ktorú rokmi násobili stále lepšie a graficky vyspelejšie diely teraz  privádza takmer k úplnej dokonalosti remaster trilógie aj pre PS5, kde vynikne v 4K najmä posledný Crysis 3.

Jednotlivé diely ponúkajú hráčovi pohľad na to, ako veľmi a výrazne sa v remastri zmenila grafická stránka a prostredie, ale aj to, že remaster nutne nemusí znamenať zásadné zmeny v hernej mechanike. Dôkazom toho je práve prvý Crysis.

V konečnom hodnotení je ale možné povedať, že táto trilógia nikdy nevyzerala lepšie a s chuťou si ju užijú všetci, ktorí hoc len matne spomínajú na jej začiatky pred 14 rokmi.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú