Autá ako toto by mali byť mementom toho, ako sa to v automobilovom priemysle presne nemá robiť. Málokto totiž tuší, že Tavrija mala byť prvým veľkosériovým ruským autom s predným pohonom. Aj keď ju dnes totiž vnímame ako novinku roka 1987, v skutočnosti mala v čase svojej premiéry a uvedenia do sériovej výroby už 9 rokov. Jej konštrukciu navrhli projektanti ukrajinskej automobilky ZAZ už v roku 1978 a v tom čase šlo o veľmi pokrokové auto. Kým československí motoristi híkali nad novučičkou Škodou 105/120 (v tom čase mala len dva roky), Ukrajinci postavili moderný dvojpriestorový hatchback s koncepciou „všetko vpredu“ a na vtedajšiu dobu veľmi modernými tvarmi. A v tom bol problém. Politicky bola totiž Tavrija tak dobrá, že to bolo pre súdruhov nepriechodné.

Z diaľky vyzerala Tavrija k svetu, zblízka však odhaľovala tragickú kvalitu výroby.

Sputnik musel byť prvý, Tavrija putovala „do šuflíka“

Ako prekážkou skoršieho uvedenia Tavrije na trh sa nakoniec ukázala nová Lada s predným pohonom. Do Togliatti totiž prúdili veľké peniaze, len na spoluprácu so zahraničnými konštrukčnými kanceláriami „naliali“ Rusi 60 mil. USD, nejaká ukrajinská Tavrija vyvinutá svojpomocne teda nemohla novú Ladu predbehnúť. Nový VAZ 2108 sa nakoniec verejnosti predstavil pod menom Sputnik, až neskôr sa premenoval na Samaru. To už boli dvere voľné aj pre ZAZ-1102 Tavrija. Škoda len, že auto medzitým konštrukčne zastaralo. A ak sa už začala Tavrija rodiť, doplatila na zúfalú kvalitu výroby.

Tavriju automobilka dokonca aj exportovala. Na náročnejších trhoch skúšala preraziť výbavou, na akú mohli bežní Ukrajinci zabudnúť. Napriek tomu na "Západe" ukrajinský hatchback neprerazil.

Po piatich rokoch konečne v predaji

Zaujímavý je aj príbeh predaja Tavrije v Československu. Prvýkrát sa nám ukázala na veľtrhu v Brne v roku 1987. V tom čase šlo o moderný hatchback, ktorý vzdialene pripomínal novú Ladu Samaru VAZ-2108 a novučičkú Škodu Favorit. Tá si v Brne na seba strhla všetku pozornosť, Tavrija sa preto len krčila v jej tieni a nezažila svoju chvíľku slávy. Jej tvary však zaujali, najmä po oznámení, že pôjde o mimoriadne lacné, moderné auto. Ako to však v tom čase a politickom zriadení chodilo, do predaja sa Tavrija nakoniec dostala až po prevrate v roku 1992. A to už bola doba, kedy naše cesty plnili polorozpadnuté, no pre našinca hladného po čomkoľvek „západnom“, predsa len atraktívnejšie jazdenky svetových značiek. Podľa sľubov však šlo skutočne o najdostupnejšie auto na trhu. Kým za najlacnejší Favorit 135 L si v roku 1992 škodovka pýtala 143 500 Kčs, Tavrija mohla byť vaša za 104 950 Kčs. Len pre porovnanie, za Samaru 1500 (VAZ 21083) ste v tom čase dali 178 500 Kčs. Biedna kvalita výroby a problematický servis však Tavriji zlomili väz a po troch rokoch sa jej oficiálny dovoz skončil. Koľko sa ich u nás reálne predalo, dnes zostáva tajomstvom. Faktom však je, že ani ako youngtimer, či zberateľské auto ZAZ-1102 neprerazil a dnes oň nie je záujem ani na trhu jazdených áut. Dokonca ani na domácej Ukrajine nejde o žiadaný tovar a z miestnych ciest rýchlo mizne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov