Modely vozidiel s ktorými sa dnes môžeme stretnúť, používajú rôzne typy klimatizačných jednotiek. Manuálnu alebo automatickú, dvoj alebo trojzónovú. Štandardnou súčasťou výbavy sa ochladzovací systém stal až v šesťdesiatych rokoch a aj to v Amerike. Začiatkom sedemdesiatych rokov v USA klimatizácia slúžila už viac ako polovici áut.

Chrysler Imperial 1953 s továrenským systémom „ Airtemp “ namontovaným v kufri.
Zdroj: Wikipédia

Spoločnosť Packard sa v roku 1939 stala prvou, ktorá do svojich vozidiel ponúkala montáž klimatizácie od firmy Bishop and Babcock (B&B). Toto zariadenie sa nachádzalo na mieste, kde by ste ho asi nečakali, v kufri. Spomínané riešenie nebolo príliš praktické, navyše odoberalo priestor. Okrem toho bolo potrebné ručne nahodiť prípadne odstrániť remeň z kompresora klimatizácie.

Klimatizácia sa v prednej časti auta objavila až v roku 1954 vo vozidlách Pontiac a Nash. Nash spojil systém kúrenia a klimatizácie do jedného celku. Toto priekopnícke riešenie bolo základom toho, čo sa aj dnes v praxi používa. Pontiac neprišiel s tak vydareným systémom, ktorý bol navyše aj poriadne drahý.

Audi A2.
Zdroj: Autobild

Výrobca automobilov Cadillac v roku 1964 predstavil inovatívne a pohodlné ovládanie chladiaceho systému vozidla, vďaka čomu si mohli cestujúci nastaviť požadovanú teplotu a systém ju v kabíne automaticky udržiaval. Postupom rokov sa zmenilo aj chladivo využívané v systéme klimatizácie z obavy poškodenia ozónovej vrstvy.

Máte klimatizáciu v poriadku? Tip pre vás: