Cupra Formentor VZ5: Španielske CUV dostalo 5-valec! Pomohlo Audi

V časoch emisných škrtov je Formentor VZ5 doslova zjavením. Jeho 390 koní znamená šprint na stovku za 4,2 sekundy. Má len jednu chybu. Z „nadupaného“ SUV-kupé vznikne iba 7 000 exemplárov.

26.02.2021 12:00
debata
Dramatický vzhľad Formentora VZ5 dotvára... Foto: Cupra
Cupra Formentor VZ5 - 2021 Dramatický vzhľad Formentora VZ5 dotvára špecifická mriežka chladiča, agresívny dizajn nárazníkov či karbónové komponenty a medené dekorácie.

V posledných rokoch sme si zvykli, že z 8-valcov sa stali 6-valce, zo 6-valcov 4-valce a zo 4-valcov 3-valce. Škrtenie emisií nás tak obralo o množstvo skvelej automobilovej techniky. Občas sa ale nájde ktosi, kto ide tak trochu proti prúdu. Nielen Mazda, ktorá práve vyvíja novučičký radový 6-valec, ale najnovšie aj španielska Cupra. Tretie výročie odčlenenia od Seatu oslávi totiž vo veľkom štýle. Jej prvý autorský model, SUV-kupé Formentor, zažiari vo verzii VZ5 s tou na dnešné časy najmenej očakávanou technikou. Požičia si vzácny motor 2,5 TSI, ktorý bol doteraz vyhradený len pre Audi Q3 RS a TT RS.

Kabína prináša úplne nové anatomické sedadlá,... Foto: Cupra
Cupra Formentor VZ5 - 2021 Kabína prináša úplne nové anatomické sedadlá, ale aj špecifickú grafiku infotainmentu.

Srdcom Formentora VZ5, ako naznačuje číslovka v názve, je teda poriadne nadupaný preplňovaný 5-valec s priamym vstrekovaním paliva. Technici z neho vyžmýkali 390 koní (287 kW), čo je len o 10 menej, ako keď pracuje v službách Audi. Rovnako vzrušujúcich je 480 Nm krútiaceho momentu, dostupných už od 2 250 otáčok za minútu, ktoré spracúva 7-stupňová dvojspojková prevodovka a následne ich posiela ku všetkým štyrom kolesám cez systém 4Drive. To znamená vzrušujúce zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy. Ak by obmedzovač rýchlosti nezasiahol pri obligátnych 250 km/h, Formentor VZ5 by nepochybne pokračoval v akcelerácii ďa­lej.

Štvorica medených výfukov v karbónovom difúzore... Foto: Cupra
Cupra Formentor VZ5 - 2021 Štvorica medených výfukov v karbónovom difúzore sa stará o robustnú zvukovú kulisu.

Lenže športové autá nie sú len o výkone. Formentor VZ5 sa tak nevyhol ani tuningu podvozka. Ten je o 10 mm nižší a vybavený adaptívnymi tlmičmi s 15-stupňovou reguláciou tuhosti, individuálne pre každé z kolies. Brzdová sústav využíva kotúče Akebono so 6-piestikovými strmeňmi, ktoré sú ukryté v špecifických 20-palcových diskoch. Nechýba ani systém nastavenia jazdných režimov s vrcholovým Cupra. Svoje ambície Formentor VZ5 netají ani navonok. A to nehovoríme len o robustnej zvukovej kulise, ktorá sa šíri zo štyroch „medených“ koncoviek výfukov. Je tu aj neprehliadnuteľný aerodynamický paket, obsahujúci karbónový splitter či zadný difúzor.

Z kompozitov je vytvorená aj špecifická maska či vložky v nárazníku so zväčšenými sacími otvormi. Agresívnu atmosféru dotvárajú rozšírené blatníky, tmavé pozadie reflektorov, čierny chróm, medené dekorácie, a samozrejme, špecifické laky karosérie vrátane matných odtieňov Midnight Black, Magnetic Tech a Petrol Blue. Úplne nová je sivá farba Taiga Grey. Emócie presiakli aj do kabíny, kde sa objavujú úplne nové anatomické sedadlá CUPBucket s modrým alebo čiernym čalúnením a integrovanými opierkami hláv. Infotainment s digitálnym kokpitom a 12-palcovou dotykovou obrazovkou dostal špecifickú športovú grafiku a telemetrické funkcie.

Nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov. Formentor VZ5 má len jednu chybu. Cupra z neho vyrobí iba 7 000 exemplárov. A na tie si ešte bude treba počkať. Prvé dodávky totiž odštartujú až koncom tohto roka.
Cupra Formentor VZ5 - 2021
Cupra Formentor VZ5 - 2021
+15Cupra Formentor VZ5 - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Cupra #Cupra Formentor #Cupra Formentor VZ5
Články podľa značiek