Lada Niva: Ruská ikona je zachránená. Aj tá nová dostane 4x4!

Úplne nová Lada Niva, ktorá príde na trh v roku 2024, ako sesterský model Dacie Duster, nezanevrie na svoje off-roadové korene. Platforma CMF-B predsa len prinesie možnosť pohonu oboch náprav a dokonca aj redukčnej prevodovky.

27.01.2021 18:00
debata (2)
Toto je už známa oficiálna skica novej Lady... Foto: AvtoVaz
Lada Niva - skica 2021 Toto je už známa oficiálna skica novej Lady Niva. V porovnaní s pôvodným konceptom Vision 4 x 4 z roku 2018 sa bude omnoho viac držať pôvodnej predlohy – Nivy z roku 1977.

Pred troma týždňami oznámil nový šéf Renaultu Luca de Meo strategický plán skupiny Renault, pod ktorú spadá aj Dacia či Lada. Už vtedy sme sa dozvedeli, že obe značky budú musieť kvôli efektivite pristúpiť na rozsiahlu unifikáciu. Štyri súčasné platformy nahradí jedna jediná. Pôjde o architektúru CMF-B vo verzii Low Spec, ktorú zatiaľ používa len Dacia v novom Logane a Sandere. Stane sa ale aj základom pre novú generáciu Dustera a celkom novej Lady Niva, ktorá sa predstaví v roku 2024 a nahradí pôvodnú Nivu Legend aj novšiu Nivu Travel, ktorú ešte nedávno vyrábal Chevrolet.To ale otváralo veľkú otázku.

Žiadny model Renaultu ani Dacie, postavený na CMF-B, totiž nedisponuje pohonom oboch náprav. V prípade Clia, Capturu, Loganu a Sandera to, pochopiteľne, nevadí, lenže absencia štvorkolky by bola pre Duster a najmä Nivu, ktorá predbehla svojím permanentným náhonom na všetky kolesá dobu o dve desaťročia, doslova katastrofou. Teraz sa ale zdá, že riešenie existuje. Informuje o tom ruský web Autoreview. Tvrdí, že Niva sa bude vyrábať v dvoch dĺžkových verziách. Tá základná bude mať 4 280 mm a jej rázvor bude 2 600 mm. Bude teda oveľa priestrannejšia, keďže bude zhruba taká veľká, ako súčasná 5-dverová Niva.

Čo je ale podstatné, Rusi tvrdia, že Niva rozhodne nepríde o svoje terénne gény. Naopak, bude k dipozícii aj v off-roadovej verzii so svetlou výškou 240 mm, čo je najviac v jej histórii. A čo viac, pohon oboch náprav dostane každá Niva. Tá štandardná si vystačí s elektromagne­tickou spojkou, ktorá pripojí zadné kolesá len v prípade nutnosti, podobne ako súčasný Duster na staršej platforme. Verzia off-road sa však bude pýšiť stálym pohonom 4×4 s dvoma mechanickými spojkami a k tomu redukčnou prevodovkou. Generačná výmena teda nebude až takou drámou, ako sa pôvodne očakávalo.

Pod kapotou sa po prvýkrát v histórii Nivy ocitnú dva motory. Atmosférický 4-valec s objemom 1,8 litra dodá ruský AvtoVaz, kým výkonnejšiu alternatívu zastúpi preplňovaný 4-valec 1,3 TCe, známy z mnohých Renaultov, Dacií, Nissanov, ale aj niektorých Mercedesov-Benz, keďže pri spolupracoval Renault s Daimlerom. Prvý motor spojí Niva so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, výkonnejší výlučne s kontinuálnou prevodovkou CVT. Na ďalšie informácie si ešte budeme musieť počkať. Napokon, premiéra prebehne najskôr o tri roky, jedine, že by nás AvtoVaz prekvapil nejakým konceptom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #4x4 #Dacia #Dacia Duster #Lada #Lada Niva
Články podľa značiek