SpravodajstvoVeda a výskumVesmír

Štúdia, ktorá mení zaužívané stereotypy: Táto udalosť mohla pomôcť dinosaurom vyvinúť sa a ovládnuť planétu

Pred vyhynutím dinosaurov Zem prešla katastrofou, ktorá im umožnila ovládnuť planétu.

Pred približne 66-miliónmi rokov narazil do Zeme asteroid, ktorý ukončil vládu dinosaurov na planéte. Smrtiaci bol nielen samotný dopad, ale aj kríza, ktorá po ňom nasledovala. Do atmosféry sa dostalo obrovské množstvo látok, ktoré zakryli atmosféru a spôsobili drastický pokles teplôt na planéte, čo viedlo ku kolapsu takmer všetkých ekosystémov.

Ešte predtým približne pred 202-miliónmi rokov, taktiež došlo k masovému vymieraniu života na planéte, no o tejto udalosti toho vedci veľa nevedia. Predpokladá sa však, že toto vymieranie umožnilo dinosaurom vyvinúť sa a ovládnuť planétu na dlhú dobu. Vymieranie sa udialo medzi obdobiami Trias a Jura, píše portál University of Columbia.

Nová štúdia univerzity prináša prvé dôkazy o tom, že dinosaury z obdobia Trias, ktorých v tomto období nebolo veľa, obľubovali chladnejšie podmienky a pravidelne boli vystavované nízkym teplotám. V tomto období sa však nízke teploty objavili aj v južnejších regiónoch a zahubili chladnokrvné jaštery. Dinosaury však boli adaptované a po vyhynutí života sa rozšírili do celého sveta.

„Dinosaury existovali aj počas obdobia Trias, no neboli výraznou skupinou. Masové vymieranie dokázali prežiť len preto, lebo boli prispôsobené na nízke teploty,“ vysvetľuje Paul Olsen, geológ z University of Columbia.

Vedcom sa podarilo nájsť dinosaurie stopy spolu s úlomkami hornín, ktoré sa mohli uložiť len za prítomnosti ľadu. Predchádzajúce štúdie predpokladali, že sa dinosaury po prvýkrát objavili počas obdobia Trias pred 231-miliónmi rokov, no na rozdiel od novej štúdie, predchádzajúce práce tvrdili, že sa objavili v južných regiónoch planéty.

Žili v polárnych oblastiach

Počas období Trias a Jura bola koncentrácia oxidu uhličitého v atmosfére 2-tisíc častí na milión, čo je približne päťnásobok dnešných hodnôt. Výskumy nenašli žiadne stopy polárnych čiapočiek a v polárnych regiónoch objavili stopy bujných lesov. Niektoré výskumy ale naznačovali, že polárne oblasti mohli mať počas týchto období nižšie teploty, no doteraz neexistovali žiadne dôkazy o tom, že by lesy zamŕzali.

Vedcom sa však podarilo objaviť sedimenty, ktoré mohli vzniknúť len za prítomnosti ľadu. V rovnakých regiónoch objavili aj dinosaurie stopy.

„Tieto dôkazy naznačujú, že tieto oblasti pravidelne zamŕzali a dinosaurom to vôbec nevadilo,“ vyjadril sa jeden z autorov štúdie Dennis Kent.

Nízke teploty dokázali dinosaury ustáť vďaka periu, ktoré mohlo slúžiť ako izolácia. Už od roku 1990 sa dostáva do popredia teória o operených dinosauroch. Vedci zároveň naznačujú, že dinosaury mohli byť teplokrvné živočíchy s rýchlym metabolickým systémom. Štúdia sa stavia proti zaužívanému stereotypu dinosaurov ako živočíchov obývajúcich tropické džungle. Viacero vedcov však s touto novou interpretáciou súhlasí. Masové vymieranie života pred 202-miliónmi rokov zahubilo všetky tvory, ktoré neboli prispôsobené nízkym teplotám. Dinosaury v polárnych oblastiach mohli vďaka svojej odolnosti prežiť.

Tagy