Autobusári sa bijú o Bratislavu

V kraji okolo hlavného mesta SR sa rozhoduje, kto bude po novom prevádzkovať medzimestskú autobusovú dopravu. O cestujúcich sa doteraz starala spoločnosť Slovak Lines, dcéra skupiny HB Reavis. Tej sa však zmluva končí a o tom, kto sa volantu ujme od novembra na nasledujúcich desať rokov, rozhoduje verejné obstarávanie. V ňom sa pred doterajším prevádzkovateľom umiestnila nemecká firma Arriva s ponukou o dvadsať miliónov eur nižšou. Zmluva však zatiaľ podpísaná nie je, kraj musí počkať, ako súťaž posúdi Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa neúspešná Slovak Lines obrátila s odvolaním.

O prevádzkovanie prímestskej autobusovej dopravy v okolí Bratislavy sa tak strhla bitka a pre Slovak Lines môže byť rozhodujúca. Kým Slovak Lines prevádzkuje okrem niekoľkých medzinárodných liniek medzimestskú dopravu len v Bratislavskom kraji, konkurenčná Arriva prepravuje cestujúcich v Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom aj Košickom kraji. Získanie licencie, nech to bude kýmkoľvek, nebude zadarmo. Kraj totiž tlačí na nasadenie moderných vozidiel. HB Reavis navyše v hlavnom meste vlastní novú autobusovú stanicu a jej prenájom môže Arrive skomplikovať život.

Na novej autobusovej stanici v Michalovciach odovzdali v stredu 16. decembra 2020 jedenásť nových autobusov spoločnosti Arriva Michalovce. FOTO TASR - Roman Hanc
Zdroj: Roman Hanc

Dialóg o vlakoch do Komárna

Súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati z Bratislavy do Komárna sa ministerstvo dopravy rozhodlo zrušiť. Žiadny súkromný dopravca sa do nej totiž neprihlásil a jediná ponuka od štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko bola vysoko nad cenovým predpokladom. Rezort Andreja Doležala sa tak pokúsi relevantných dopravcov osloviť v rámci súťažného dialógu a desaťročnú koncesiu prideliť tomu, koho ponuka bude najlepšia. Otázne je, koľkí súkromníci budú ochotní so štátom diskutovať.

Česká spoločnosť Regiojet, ktorej žlté vlaky po južnej trati jazdili do konca minulého roka, súťaž ignorovala. Neverí totiž, že štát má o liberalizáciu úprimný záujem. Dôvod na pochybnosti sa nájde nejeden. Pokus obstarať súkromníka na trať zo Žiliny do Rajca nevyšiel dva krát, keďže štát ho nastavil nevýhodne. Prax, aj tá z Komárna, pritom ukazuje, že súkromník dokáže zo zaznávaných vlakov spraviť atraktívne spojenie, priniesť konkurenciu a nastaviť tak zrkadlo štátnemu molochovi.

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) prichádza na 73. rokovanie vlády SR 2. februára 2021 v Bratislave. FOTO TASR - Dano Veselský
Neprehliadnite

Obidve súťaže na liberalizáciu tratí zhavarovali, skonštatoval Doležal

Doležalov plán prešiel vládou

Historicky prvý harmonogram výstavby diaľnic a modernizácie ciest z dielne ministra dopravy Andreja Doležala a finančných analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze schválila vláda. Materiál, v ktorom rezort dopravy predložil poradie výstavby jednotlivých úsekov strategickej dopravnej infraštruktúry, však dostal na vláde zelenú až na tretí pokus. Dôvodom odkladania schválenia dokumentu bol záujem vládnych strán detailne sa s ním oboznámiť, ale aj obozretnosť ministra financií.

Ministerstvo financií malo totiž trvať na tom, aby v harmonograme pribudlo slovo „indikatívny“. Výsledkom je na jednej strane prísľub liať do výstavby ciest ročne sumu na úrovni 0,8 percenta HDP, no chýba jeho vymožiteľnosť. Dodržiavanie harmonogramu súčasnou vládou je pritom len zlomkom úspechu. Skutočný účel dokumentu, teda vytvorenie dôvery stavebného sektora a umožnenie dlhodobého plánovania, sa totiž naplní len v tom prípade, ak Doležalov plán budú ochotné napĺňať aj budúce vlády. A kontinuita politík bola, žiaľ, doposiaľ skôr slabou stránkou Slovenska.

Igor Matoviè, Andrej Doležal tlaèová konferencia k protiepidemickým opatreniam
Neprehliadnite

Podmienkou schválenia plánu výstavby diaľnic bolo, že bude nezáväzný

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa