Počas ostatných nedávnych jázd po uliciach Bratislavy som si všimol, že vodiči sa už "dokonale" adaptovali na svetelné križovatky, kde im okrem tradičnej svetelnej signalizácie svieti ešte odpočítavanie času, ktorý uplynie do najbližšej zmeny zo zelenej na červenú či naopak. Hovorím o Bratislave, pretože s ňou mám skúsenosti, no verím tomu, že praktiky, o ktorých budem písať, sa týkajú aj iných miest, do ktorých sa už táto technológia dostala.

Križovatka riadená svetelnou signalizáciou s odpočítavaním času.
Zdroj: Filip Kadlečík

Mám pocit, že niektorí vodiči sa na križovatke riadenej takýmito semaformi cítia ako pred štartom veľkej ceny Formuly 1. Posledných desať sekúnd odpočítavania pri čakaní "na červenej" už viacerí vnímajú takmer ako polovičnú zelenú a neraz som videl, že sa už začali rozbiehať a prešli horizontálnym značením pred križovatkou ešte na červenú. A to je problém. Prečo?

"...takéto správanie je zvyčajne mimo medzí pravidiel cestnej premávky a dobre ho identifikuje aj náš sadzobník pokút."
Filip Kadlečík

Pri pohľade na danú križovatku zo strany iného vodiča, taktiež naháňajúceho sekundy, sa totiž poľahky môže stať, že ten už z diaľky vidí, že odpočítavanie zelenej sa blíži ku koncu a tak miesto toho, aby ku križovatke doplachtil, ešte poriadne dupne na plyn, lebo však nebude čakať 40 sekúnd na ďalšiu zelenú. Predstavte si však, že sa stretne "skorý štartér" s "neskorým stíhačom" v jednej križovatke. Dopadnúť to môže veľmi nešťastne.

Križovatka riadená svetelnou signalizáciou s odpočítavaním času.
Zdroj: Filip Kadlečík

Uvedomiť si navyše treba i fakt, že takéto správanie je zvyčajne mimo medzí pravidiel cestnej premávky a dobre ho identifikuje aj náš sadzobník pokút. Na základe neho vám za jazdu "na červenú" môže polícia vyrúbiť pokutu vo výške 100 eur, ak nikoho neohrozíte. V prípade, že ohrozíte aj ďalšieho účastnika cestnej premávky, si môžete rovno prichystať 150 eur. Tieto pokuty sa pritom dotýkajú aj tých vodičov, ktorí štartujú zo svojho miesta napriek tomu, že by podľa svetelnej signalizácie ešte nemali - veď ide o ignorovanie svetelného signalizačného zariadenia s červeným svetlom "Stoj!". V každom prípade, 150 eur za takýto hazard ešte môže byť ten lepší trest. Rozbité auto či zranenia sú asi menej príjemné.

Bol by som nerád, ak by tento text vyznel ako kritika svetelných križovatiek osadených systémom odpočítavania času. To ani náhodou, podľa mňa sú skvelé a človek aspoň vie, že pár sekúnd nemusí zrakom hypnotizovať červenú. Aj dobré myšlienky však v praxi môžu kvôli nám, ľuďom, vypáliť horšie, než by sme chceli. Závisí teda len na nás, či budeme naháňať sekundy, alebo modernú signalizáciu využijeme na to, aby sme za volantom mali väčší pokoj a relax.

Križovatka riadená svetelnou signalizáciou s odpočítavaním času.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ja sa rozhodne prikláňam ku druhej alternatíve a dúfam, že to tak bude robiť aj čo najviac vodičov okolo mňa.  Aj v Auto Bild Podcaste sa našich hostí často pýtame, čo by zmenili na premávke na Slovensku. Takmer všetci odpovedajú, že by motororistom u nás prospelo, ak by sa trochu uvoľnili a jazdili menej agresívne. Toto môže byť jeden zo spôsobov, ako to dosiahnuť.