Denník N

Znížme rýchlostný limit na cestách a ľahko ušetríme emisie, znie z Rakúska a Nemecka. Vlády sú skôr proti

Kampaň vedcov za nižšiu rýchlosť na rakúskych cestách. Zdroj - tempolimit-jetzt.at
Kampaň vedcov za nižšiu rýchlosť na rakúskych cestách. Zdroj – tempolimit-jetzt.at

V Rakúsku a Nemecku sa debatuje o znížení rýchlosti áut na cestách. V Rakúsku tento týždeň traja profesori a jedna profesorka napísali výzvu, aby krajina znížila maximálnu rýchlosť na cestách nasledovne: Na diaľnici by to bolo 100 kilometrov za hodinu, mimo obcí 80 a v obci 30 kilometrov za hodinu.

V súčasnosti sú v Rakúsku rýchlostné limity 130, 100 a 50 kilometrov za hodinu.

Vedci argumentujú najmä tým, že krajina takto celkom rýchlo a ľahko môže znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy. Okrem toho by to podľa nich znížilo počet zabitých a zranených ľudí na rakúskych cestách, znížilo emisie ďalších látok ako oxidov dusíka či zredukovalo hluk a podporilo verejnú dopravu.

Takisto navrhujú zvýšenie kontrol dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti či zníženie tolerancie jej prekračovania.

„Musíme prehodnotiť našu mobilitu vzhľadom na blížiacu sa klimatickú katastrofu,“ povedal podľa Der Standard profesor Günter Emberger z Viedenskej technickej univerzity.

Koľko emisií by takéto opatrenia ušetrili? Podľa týchto vedcov by zníženie limitov znamenalo úsporu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Svet, Veda

Teraz najčítanejšie